اکران آنلاین فیلم «مهمانخانه ماه نو»؛ یافتن اشتراکات در فرهنگ شرقی

اکران آنلاین فیلم مهمانخانه ماه نو محصول مشترک ایران و ژاپن از ۳۱ اردیبهشت ۹۹ آغاز شده و هم‌اکنون در سینمای آنلاین فیلیمو قابل‌تماشاست.

روال عادی زندگی یک مادر و دختر با حضور مسافری از ژاپن به هم می‌ریزد و موجب افشای رازها و حقایقی از گذشته می‌شود. این خلاصه داستان فیلم «مهمانخانه ماه نو»، اثری کنجکاوی‌برانگیز در سینمای ایران است که پیش از این تنها نمایش محدودی در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فجر داشته. با اکران آنلاین فیلم از ۳۱ اردیبهشت ۹۹، فرصت تماشای آن در سینمای آنلاین فیلیمو برای عموم مردم فراهم شده است و به همین بهانه در فیلیمو شات به سراغ آن رفته‌ایم.


گفتگوی اختصاصی فیلیمو شات با نسیم ادبی


«مهمانخانه ماه نو» چهارمین و جدیدترین فیلم سینمایی طرح اکران آنلاین در کشور محسوب می‌شود و به تازگی از طریق سینمای آنلاین فیلیمو در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌است. اکران آنلاین در دوران کرونا و تعطیلی سینماهای کشور به یک توفیق اجباری تبدیل شده و از قابلیت‌های تازه پلتفرم‌های مدرن نمایشی پرده برداشته‌است. هرچند این طرح برای آزمون و خطا و تشخیص راهکارهای مناسب تجاری به زمان نیاز دارد که بحثش در این مطلب نمی‌گنجد.

فیلم «مهمانخانه ماه نو» اثری به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی محصول مشترک ایران و ژاپن است؛ فیلمی با کارگردان ژاپنی و تیم تولید ایرانی. به طور کلی، نکته اصلی محصولات سینمایی و هنری با چنین مشخصه‌ای این است که مضامین مطرح‌شده را با دید جهانشمول‌تری به تصویر می‌کشند و پرداخت می‌کنند. اینجا نیز با اثری طرفیم که با فضایی ماجراجویانه و در ژانر درام اجتماعی به نوعی در تلاش برای یافتن اشتراکاتی میان فرهنگ بومی ایرانی و ژاپنی است. نوع نگرش به زندگی و واکنش نسبت به حوادث و اتفاقات پیش‌بینی‌نشده که مسیر هر فرد را در طول عمرش با چالش‌هایی مواجه می‌‌سازد و از او تصمیم‌هایی طلب می‌کند. چیزی که «مهمانخانه ماه نو» میان اشتراک‌های افراد در دو اقلیم پیدا و برقرار می‌کند، به احساسات و ارزش‌های انسانی، روابط پیچیده خانوادگی و در نهایت ،به جایگاه ثابت عشق در هر نگرشی با فرهنگ متفاوت اشاره دارد.

همچنین، این فیلم از آخرین حضور‌های دیده‌نشده‌ مهناز افشار در سینمای ایران پیش از مهاجرتش به خارج کشور محسوب می‌شود. مهناز افشار در «مهمانخانه ماه نو» برای اولین بار در نقش مادری میانسال ظاهر شده‌است که دختری جوان دارد. رابطه صمیمی و جذاب دختر و مادر در ابتدای فیلم، با پیشامد حوادثی رفته رفته با چالش روبرو می‌شود تا درام اصلی ماجرا شکل بگیرد. نکته اصلی در این میان، توجه فیلمساز به جایگاه زن در دو نسل مختلف جامعه ایرانی است؛ تضادها و تفاوت‌های فکری، عملی و اعتقادی دو نسل در یک طبقه اجتماعی. در کنار افشار، بازی باورپذیر لاله مرزبان در نقش دختری که با سوال‌های جدی در‌باره هویتش در زندگی روبرو می‌شود به تاثیرگذاری بیشتر فیلم کمک کرده‌ است. با این حضور، احتمالا در آینده‌ای نزدیک نام لاله مرزبان را با نقش‌هایی پررنگ‌تر در سینمای ایران خواهیم شنید.

مهناز افشار و لاله مرزبان در فیلم مهمانخانه ماه نو

از سوی دیگر، «مهمانخانه ماه نو» فیلمی درباره یک معضل جهان‌شمول است؛ درباره زنانی که باید در میان دشواری‌های ملموس جامعه، سرپرستی فرزندشان را به تنهایی بر عهده بگیرند، فرزندی که به هر دلیلی پدر بالای سرش نیست. این تم آشنای بسیاری از فیلم‌های مهم بیست سال اخیر سینمای جهان است: بحران هویت، تنهایی و سردرگمی نسلی که در تعیین سرنوشت خود نقشی نداشته و در دوران آگاهی از واقعیت زندگی، با سوال‌های جدی مواجه می‌شود. جنبه‌ روانشناسانه رابطه یک دختر و مادر در چنین وضعیتی بسیار با جزئیات پرداخت و روایت شده است.
جدا از ریتم نسبتا کند فیلم، که به دلیل سبک روایی آن انتخاب شده، دیدن «مهمانخانه ماه نو» مخصوصا به افرادی توصیه می‌شود که به قصه‌های پر رمز و راز، روابط پیچیده آدم‌ها و واکاوی جامعه‌شناسانه در روایت آثار سینمایی علاقه‌مند هستند.

اکران آنلاین «مهمانخانه ماه نو» محصول مشترک ایران و ژاپن از ۳۱ اردیبهشت ۹۹ آغاز شده است؛ این اثر به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون مهناز افشار، نسیم ادبی، لاله مرزبان، ماساتوشی ناگاسه و علی شادمان، هم‌اکنون در سینمای آنلاین فیلیمو قابل‌تماشاست.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil