انتشار فیلمنامه فیلم «چاقوکشی» به صورت اینترنتی

ریان جانسون، کارگردان و نویسنده فیلم «چاقوکشی» با عنوان اصلی «Knives Out»،در حساب توییترش اعلام کرد که فیلمنامه‌ آخرین اثرش را در وبسایتش منتشر کرده است.

بخش مهمی از لذت تماشای فیلم «چاقوکشی» با عنوان اصلی «knives out» به فیلمنامه آن بازمی‌گردد. این اثر، که برای فیلمنامه‌اش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، با چرخش‌ها و تغییرجهت‌هایی که به داستان می‌دهد، ژانر جنائی-پلیسی را به طرزی جذاب نمایش می‌دهد. اگرچه آخرین فیلم ریان جانسون با سبکی قدیمی ساخته‌شده اما رنگ و لعاب تازه‌ای به این ژانر بخشیده است. حالا به لطف این کارگردان آمریکایی، کل نسخه دکوپاژ شده فیلمنامه فیلم «چاقوکشی» به‌صورت اینترنتی منتشرشده است. ریان جانسون پیش‌ازاین نیز فیلمنامه‌ فیلم «آجر» با عنوان اصلی «Brick»، «برادران بلوم» با عنوان اصلی «The Bloom Brothers» و «لوپر» با عنوان اصلی «Looper» را روی سایتش قرار داده بود. با فیلیمو شات همراه باشید.


۱۰ فیلم معمایی برتر که حتما باید ببینید
دنباله فیلم چاقوکشی | ماجرای یک قتل و پرونده جدید آقای بلانک
نقد و بررسی فیلم «چاقوکشی»؛ ادای احترام ریان جانسون به آگاتا کریستی


ریان جانسون این فیلمنامه را به‌صورت رایگان در دسترس هوادارانش قرار داده است. متأسفانه انتشار فیلمنامه در میان فیلمسازان رایج نیست؛ برای مثال، شنیدن خبر انتشار فیلمنامه فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» امری تقریباً محال است؛ مگر می‌شود تصور کرد که شرکت دیزنی چیزی را مفت و مجانی در اختیار کسی قرار دهد؟ «چاقوکشی» یکی از محبوب‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ بود و حالا هواداران این فیلم با خواندن فیلمنامه‌اش می‌توانند لذت بیشتری ببرند. نویسنده‌های مشتاق باید یاد بگیرند که چطور یکی از بهترین نویسنده‌های سینما فیلمنامه خود را به‌صورت رایگان در دسترس همه قرار می‌دهد.

نکته‌هایی در مورد این نسخه فیلمنامه وجود دارد: یک چاقوی بامزه گرافیکی در صفحه عنوان آن طراحی‌شده است (چیزی که مشابه آن را می‌توان در فیلم‌های قبلی جانسون دید؛ برای مثال، در صفحه عنوان فیلمنامه فیلم «لوپر» تصویر یک تفنگ طراحی‌شده بود. جانسون در نوشتن علائم نگارشی صرفه‌جویی می‌کند و اغلب قوانین نشانه‌گذاری را نادیده می‌گیرد؛ اولین خط دیالوگ فیلمنامه نقطه ندارد، در حالی که ازلحاظ دستوری باید دو تا نقطه داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود نوشته همانند یک نثر قدرتمند خوانده شود نه همانند فیلمنامه‌ای معمولی و مرسوم. متن منتشرشده، نسخه نهایی فیلمنامه نیست بلکه جانسون نسخه مخصوص فیلم‌برداری را منتشر کرده است؛ این بدین معنا است که سکانس‌ها و لحظه‌هایی کوتاهی در متن هستند که ممکن است در فیلم نهایی نباشند.

توضیح مختصر شخصیت‌ها به‌محض معرفی آنها استادانه است؛ ریان جانسون با طنازی به ساده‌ترین شکل کاراکترها را معرفی کرده است، درست همانند کاری که در فیلم انجام داده بود. او در معرفی بنویت بلانک (کاراکتر کارآگاه با بازی دنیل کریگ) نوشته است: «بلانک با ملایم‌ترین لهجه‌ی موزون و جنوبی‌ای که به عمر خود شنیده‌اید سخن می‌گوید.»؛ آیا این ملایم‌ترین لحن دنیل کریگ بود؟ شما می‌توانید فیلمنامه کامل فیلم «چاقوکشی»، و دیگر فیلم‌های جانسون، را روی وب‌سایت او ببینید.


منبع: Collider

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil