نقد و بررسی فیلم برای سما

وعد الخطیب (خبرنگار سوری)، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ و در طول حکومت بشار اسد، از زندگی خود مستندی تهیه کرد.

وعد الخطیب (خبرنگار سوری)، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ و در طول حکومت بشار اسد، از زندگی خود مستندی تهیه کرد. در طی این زمان و در حالی که درگیری‌ها شدت پیدا می‌کرد، او عاشق شد، ازدواج کرد و دختری به نام سما را به‌دنیا آورد. پس از تولد سما، الخطیب مجبور شد بین فرار از حلب برای حفاظت از دخترش و ماندن و جنگیدن برای آزادی که به آن باور داشت، انتخاب کند. در بررسی فیلم برای سما با فیلیمو شات همراه باشید.


فیلم برای سما که می‌توان آن را هم یک رپورتاژ خبری و هم بازگویی صمیمانه خاطرات دانست، شرح کاملی از دل درگیری‌های سوریه است. این فیلم، توسط وعد الخطیب و ادوارد واتس (سازنده فیلم‌های غیرداستانی بریتانیایی)، کارگردانی و توسط شبکه ۴ و ITN تهیه شده است. این مستند، ترکیبی از خبرنگاری به شکلی عالی و تصویری احساسی از زندگی خانوادگی در زمان جنگ را ارائه می‌دهد.

«برای سما» شامل تصاویر و فیلم‌های الخطیب و تصاویر مختلفی از حلب است که وضعیت درگیری‌ها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ را به خوبی نشان می‌دهند؛ سازنده مستند همراه با همسرش حمزه و دختر خردسالش سما، در سال ۲۰۱۶ از سوریه فرار کرد. بخش انتهایی این فیلم، شامل پیامی از مادر به دختر است که در آن نه‌تنها درگیری‌ها را توضیح می‌دهد بلکه شرح می‌دهد که چرا والدینش تصمیم به فرار از شهر خود گرفتند. فیلم «برای سما» باعث طرح سوال‌های مهمی می‌شود؛ سوال‌هایی مانند این‌که «چرا کودکی را به این کابوس زنده آوردی؟» یا «چرا از همان ابتدا فرار نکردی؟» الخطیب و واتس هم در طول این فیلم به این سوال‌ها پاسخ می‌دهند.

الخطیب در سال ۲۰۱۲، یک دانشجوی بیست‌وچند ساله بود که در رشته اقتصاد دانشگاه حلب تحصیل می‌کرد. همان زمان بود که تهیه این مستند را شروع کرد. با گذر روزها، شدت گرفتن درگیری‌ها و افزایش ترس و وحشت، الخطیب به فیلم‌برداری ادامه داد و دوربین او، تمام جزئیات روزهای زندگی‌اش را ثبت کرد. لحظه‌های فراموش‌نشدنی، به‌سرعت و در تعداد زیادی ظاهر می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، زمانی که سربازان اسد تنها یک خیابان با آن‌ها فاصله دارند، زمانی که می‌خواهند از ایستگاه بازرسی عبور کنند و شگفت‌انگیزتر از همه، زمانی که یک پزشک عمل سزارین انجام می‌دهد تا نوزاد مرده را از رحم مادری زخمی خارج کند. اتفاقات این فیلم، از معجزه‌آساترین چیزهایی هستند که امسال بر پرده سینما ظاهر می‌شوند.


نقد فیلم «پاپ» ساخته احسان عبدی‌پور؛ دوری از اصل، جستجوی روزگار وصل


«برای سما»، فیلمی سرشار از مرگ و جسدهای خون‌آلود است و تصاویر بسیار غم‌انگیزی از قربانی شدن کودکان به نمایش می‌گذارد؛‌ بیننده هرگز به این موارد عادت نمی‌کند اما زندگی شهروندان حلب حتی در چنین شرایطی ادامه دارد: مکالمات تلفنی، حتی در حین گلوله‌باران هم ادامه دارند. دختر خردسالی به‌راحتی توضیح می‌دهد که بمب خوشه‌ای چیست. البته بعضی از مسائل عادی زندگی روزمره هم از دست رفته‌اند و دیگر غیرطبیعی و دور از دسترس به نظر می‌رسند.

این فیلم، بی‌نقص نیست؛ برای مثال، ساختار منسجمی ندارد که باعث می‌شود در تشخیص موقعیت‌های زمانی آن دچار مشکل شوید. در قلب فیلم، رابطه بین وعد و همسرش (حمزه) قرار دارد. حمزه پزشکی فداکار است که دلاورانه می‌ماند تا یک بیمارستان راه بیندازد. لحظات بی‌شماری وجود دارند که تصمیم‌های این زوج را، درباره درست یا غلط بودن مسائل و حفظ کردن زندگی انسان‌ها تحسین خواهید کرد. وعد در صحنه‌ای از فیلم به سما می‌گوید: «می‌دانم که می‌دانی چه خبر است. در چشمانت می‌بینم. اصلا مثل یک بچه معمولی گریه نمی‌کنی؛ همین مسئله، قلب من را می‌شکند.» این مسئله قلب شما بینندگان را هم می‌شکند.


نقد و بررسی فیلم رفقای عزیز | چهره انسانی یک قتل عام


فیلم «برای سما» احساسات شخصی و سیاست را به خوبی ترکیب می‌کند و نتیجه کار، یکی از بهترین مستندهای سال ۲۰۱۹ است.


منبع: Empire Online

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil