نقد فیلم میراث دروغ با نقش‌آفرینی اسکات ادکینز

سینمای اکشن معمولا چندان موردتوجه منتقدان قرار نمی‌گیرد و ستارگان این جنس سینما که بیشتر به توانایی‌های فیزیکی خود اتکا دارند کمتر با تحسین و تقدیر مواجه شده‌اند. با وجود این، محبوبیت فیلم‌های اکشن برای طیف گسترده مخاطبان غیرقابل انکار است. در روزهای گذشته شاهد عرضه فیلم اکشن «میراث دروغ» (با عنوان اصلی Legacy of Lies) در فیلیمو بودیم که اسکات ادکینز ستاره جدید فیلم‌های اکشن در آن ایفای نقش می‌کند. به همین بهانه، نگاهی داریم به این فیلم و کارنامه اسکات ادکینز در فیلیموشات.

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

هرچند که او را به‌عنوان ستاره‌ تابناک فیلم‌های ویدیویی می‌شناسند، اما اسکات ادکینز را باید یکی از آخرین بازماندگان نسل بزرگانی چون ژان‌ کلود ون‌ دام، سیلوستر استالونه، بروس ویلیس، چاک نوریس، جکی چان، دولف لاندگرن و آرنولد شوارتزنگر دانست که از دهه هفتاد تا اواخر دهه نود پرچم‌دار سینمای رزمی و اکشن بودند و توانستند تأثیر مهم خود را بر فرهنگ‌عامه و سینما بسیار پررنگ بر جای بگذارند. غول‌هایی که حظ بصری زیادی با عضلات ستبر، مبارزات، زدوخورد، زمین زدن و زمین خوردن، پیروزی و شکست و فریادها و نعره‌های مردانه‌شان برای مخاطبانی از سنین گوناگون رقم زدند و آن‌ها را تبدیل به طرفداران متعصب خود کردند.

اما اوایل هزاره جدید بود که با ورود کامپیوتر و جلوه‌های ویژه بصریِ آن، کم‌کم این بزن‌بهادرهای پرطرفدار از سکه افتادند. شوارتزنگر و استالونه نقش‌های کم‌اهمیت‌تری قبول کردند، بروس ویلیس به دنبال مسیری پرچالش‌تر و خارج از ژانر مثل «حس ششم» رفت و ون‌ دام و چاک نوریس هم وارد دنیای فیلم‌های ویدیویی شدند.

بعد از جرقه‌های زودگذری چون جت لی، در عصر فیلم‌های ابرقهرمانی که دیگر سینمایِ اکشن دهه هشتاد-نودی خواستارِ آن‌چنانی ندارد، اگر در فهرست ستارگان سینمای اکشنِ صِرف جستجو کنیم (که جیسون استیتام در صدر آن قرار دارد و بازیگرانی چون مارک والبرگ، دنزل واشنگتن، لیام نیسون، وین دیزل و راک با توجه به رویکردهایشان در انتخاب نقش‌ها نمی‌توانند در زمره الگوهای اکشنِ بی‌چون‌وچرا و بی‌حرف‌وحدیث قرار گیرند)، نام‌های شاخص متعددی دیده نمی‌شود. اینجاست که حضورِ اسکات ادکینز برای طرفداران سینمای مبارزه‌ای همراه با مشت، لگد، ضربه و خون، غنیمت بزرگی است و دلِ عشاقِ سینمای اکشنِ رزمی را خوش می‌کند، هرچند مسیرش در فیلم‌های ویدیویی باشد.

این قصاب‌زاده‌ متولدِ بیرمنگام با آن لهجه غلیظ بریتانیایی، بازیگری همه‌چیز تمام برای ایفای یک نقشِ اکشنِ مبارزه‌ای است. تسلط او به هنرهای رزمی مختلف مانند کیک بوکسینگ، تکواندو، کاراته، نینجیتسو و ووشو در کنار چهره‌ای جذاب و بدنِ ساخته‌وپرداخته که در چهل و چهارسالگی اثری از چربی‌های اضافه در آن نیست، از او چهره‌ای موجه برای حضور در قالب یک قهرمانِ شکست‌ناپذیر ساخته است. او در فیلم‌های متعدد ثابت کرده که با دوربین هم به خوبی آشناست و در قالب یک بازیگر سینمایی، ویدیویی و تلویزیونی درست می‌تواند قابلیت‌های رزمی خود را با درام پیوند بزند و همان چیزی باشد که باید. شاید همین مهم‌ترین دلیلی است که همچون زوج‌های بازیگر-کارگردانِ موفق سینمایی، پس از فیلمِ ویدیوییِ کم‌بودجه «نیروهای ویژه» در هفت فیلم دیگر نیز با آیزاک فلورنتین همکاری کرده است. از موفق‌ترین فیلم‌هایی ویدیویی این همکاری، «شکست‌ناپذیر ۲: آخرین مرد مقاوم» است که توانست نظرهای بسیاری را به خود جلب کند. در قسمت چهارم از «سرباز جهانی» با نام فرعی «روز حساب» که باز هم به‌صورت یک فیلم ویدیویی منتشر شد، ادکینز توانست مهم‌ترین نقش خود را در کنارِ الگو و قهرمانِ دوران کودکیِ خود ژان کلود ون دام در مقامِ نقش اصلی ایفا کند. کسی که شکل مبارزه و فیزیکِ ادکینز شباهت فراوانی به او دارد.

فیلم میراث دروغ

هرچند این نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌های ویدیویی شاخص و دیدنی است، اما نتوانست از او در جریان اصلی هالیوود چهره‌ای بسازد. پس از حضور در چند فیلم سینمایی در نقش‌های کوچک مانند «ریشه‌های مردان ایکس: ولوورین»، «بی‌مصرفها ۲» و «سی دقیقه پس از نیمه‌شب»، در «افسانه هرکول» نقش مهم‌تر شاه آمفیترویون را به دست آورد و همین راه او را برای حضور در نقش‌های اصلی سینمایی باز کرد.
اسکات ادکینز این روزها دوباره در حوزه قدرت و توانایی خود با یک فیلم ویدیویی جدید در برابر مخاطبان سینمای حادثه‌ای قرار گرفته است. این بار اما از او چهره‌ای با قابلیت‌هایی فراتر از فقط یک قهرمانِ مبارزاتِ تن‌به‌تن می‌بینیم. هرچند که «میراث دروغ» با همین تصویرِ آشنا از او آغاز می‌شود، رفته‌رفته متوجه می‌شویم که این بار قهرمان ما تنها یک جنگجو نیست و وجهی جاسوسی امنیتی از او ساخته‌شده است.

مارتین باکستر (ادکینز) نه‌ تنها یک مأمور سابق سرویس امنیتی انگلستان اِم‌آی‌سیکس است، بلکه پدری مجرد است که دختر نوجوانش را با همه وجود دوست دارد و با مهارت‌های امنیتی که فراگرفته، سطحی بالا در این حوزه از خود نشان می‌دهد. شاید از بارزترین نکات فیلمِ جدیدِ ستاره اکشنِ این روزها، نگاهِ کمی متفاوتی است که نسبت به یک قهرمانِ شکست‌ناپذیر بدون اشتباه شده است. عذابِ وجدان و اشتباهاتی که باکستر دارد و شیوه‌ای که مأموریتش را پیش می‌برد، احتمالاً برای ایجادِ فضایی جدیدتر از چیزی که از ادکینز انتظار می‌رود، خلق شده است.

فیلم سینمایی اکشن «میراث دروغ» در نشان دادن مبارزات و صحنه‌های اکشن خیلی خوب عمل می‌کند و مخاطب تا انتها، که کمی رنگ بوی سیاسی نیز چاشنی فیلم می‌شود، آن را بدون لحظه‌ای جدا شدن از اثر دنبال می‌کند. اسکات ادکینز در این فیلم هم مهارت و آمادگی خود را در انجام بازی خوب و قابل‌قبول و درگیری‌های نفس‌گیر و هیجان‌انگیز با فنونِ مبارزه‌ای تلفیقی و زیبای خود نشان می‌دهد و همچنان مخاطب سینمای اکشنِ خاص را امیدوار و منتظر برای ادامه این نوع فیلم‌ها نگه می‌دارد. اگر از این دسته از طرفداران سینما هستید، تماشای «میراث دروغ» راضی‌تان خواهد کرد.

فیلم «میراث دروغ»، محصول ۲۰۲۰، به کارگردانی آدرین بول و با نقش‌آفرینی اسکات ادکینز ستاره سینمای اکشن هم‌اکنون در فیلیمو قابل‌تماشاست.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil