نقد فیلم بلک کلنزمن

فیلم بلک کلنزمن داستان یک پلیس سیاه‌پوست است که قصد پیوستن به نیروی پلیس آمریکا را دارد.

جامعه­‌ آمریکا، اتفاقا به دلیل نوپا بودنش، نسبت به جوامع دیگر، به مراتب خودساخته‌­ترین جامعه­‌ فرهنگی دنیا است. جامعه‌­ای که خشونت و اندیشه همواره با هم در آن مداخله کرده‌­اند و این دو عامل، جامعه‌­ فرهنگی این کشور را همچو تندیسی گلین در کوره، پخته و پرداخته‌­اند. یکی از مسائلی که سینمای هالیوود دائما به آن حمله کرده است، نژادپرستی است. فیلم بلک کلنزمن داستان یک پلیس سیاهپوست است که قصد پیوستن به نیروی پلیس آمریکا را دارد. او در آغاز با مخالفت مقامات پلیس رویارو می‌­شود، ولی پس از پافشاری و پذیرش سختی‌های راه، موفق می­‌شود به هدف خود برسد.

ران استالورث پس از چند روز کار در بخش بایگانی، در­می‌­یابد که به آن چه از پلیس بودن در ذهنش داشته است نرسیده است و آمالش را باید در جایی دیگر جستجو کند. بنابر این، درخواست پیوستن به پلیس مخفی را می‌­دهد. اولین مأموریت ران این است که از کار سیاهپوستانی که برای احقاق حقوقشان گرد هم آمده‌­اند، سر در بیاورد. در همین نشست است که ران عاشق پاتریک می­‌شود؛ دختری که سردسته­‌ انجمن سیاهپوستان است. از طرفی دیگر ران، البته خیلی ناشیانه، وارد رابطه­‌ای با گروه کو کلاس کلان می‌­شود. به واسطه­‌ دوست سفیدپوست اصالتا یهودی­ش، به درون گروهشان نفوذ می‌­کند.


فیلم ترسناک هرچه عمیق تر حفر می کنی | وقتی مرز بین مرده‌ها و زنده‌ها از بین می‌رود


فیلم بلک کلنزمن

فیلم بلک کلنزمن بسیار پُرکشش است و درامی پُرقدرت سراسر آن را فرا گرفته است. جوری که تماشاگر با تماشای فیلم متوجه گذر زمان نمی‌­شود، اما بازی‌های فیلم و بعضا روابطی که میان کاراکترها به وجود می­‌آیند، چندان حرفه‌ای به نظر نمی‌­رسند. همچنین بسیاری از مواقع برای این که درام بتواند مسیرش را برود، کاراکترهای فیلم که در جایگاه انسان‌هایی باهوش گذاشته شد‌ه‌­اند، کمی احمق جلوه می­‌کنند. اوج این حماقت زمانی است که ران نقشه‌ه­ای بچگانه می­‌کشد تا برای نفوذ به گروه کو کلاس کلان صدای خود و بدن همکارش را به شکلی ترکیبی به کار بگیرد. در حالی که می‌­توانست گفتگوی تلفنی خودش را نادیده بگیرد و از یکی از همکارانش بخواهد که با کلان‌ها تماس بگیرد. البته فیلم با کشمکش‌ها و رویدادهای فیلمنامه تا اندازه‌­ای موفق می­‌شود از آسیب این نقشه‌­ بچه‌گانه و باورناپذیر جان سالم به در ببرد. اما از آنجا که فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است، وجود چنین تمهیداتی، از قدرت تاثیرگذاری فیلم می­‌کاهد. این در حالی است که ممکن است در واقعیت، همین گونه اتفاق افتاده باشد، اما باورپذیری در فیلم، به هیچ وجه به معنای اجرا کردن چیزی همانند آنچه که روی داده است نیست. بلکه به معنای باوراندن تصویر چیزی به جای واقعیت است. اتفاقا در بیشتر موارد، این باورناپذیری با پرداختی غیر واقعی شکلی بهتر پیدا می­‌کند.


نقد و بررسی فیلم دندان شیری | درامی پر از دیالوگ‌های احساسی


اما نکته‌­ای که در فیلم بلک کلنزمن نهفته است و از آغاز فیلم با آن تکه­‌ مستند­وار آغازین، ذهن را به خود مشغول می­‌کند، این است که فیلم دائما در حال دفاع از تریبون یهودیت است و آن را دائما در برابر نژادپرستی و پیشگام مبارزه با آن تلقی می‌­کند. فارغ از پشت پرده­‌های وابسته به قدرت و ثروت که در پشت فیلم قرار دارند، مسئله­‌ دیگری که جای تامل دارد، پرداختن دائمی به امور مذموم در سینمای مسلط است. امروز باید به این اندیشید که اگر هر روز صبح، به کودکی گوشزد کنیم که دزدی بد است، او را از این کار دور نموده‌­ایم، یا زمانی که امر دزدی را امری فراموش شده تلقی کنیم و بکوشیم به مرور آن را از اذهان پاک کنیم. با وجود فیلم‌های زیادی که هر ساله در برابر نژادپرستی، یهودستیزی و مفاهیمی از این دست در تمام دنیا و بیش از همه در آمریکا تولید می­‌شود، چه بسا کسانی هستند که نه تنها نمی‌­خواهند این مفاهیم از یاد بروند، بلکه می­‌کوشند آن‌ها زنده بمانند و در گوشه­‌ای از ذهن مردم ماندگار شوند.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil