نقد و بررسی فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر | بی‌رحمی تحمل‌ناپذیر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فیلم ابلق یکی از مهم‌ترین فیلم های جشنواره فجر ۹۹، با حضور بهرام رادان، هوتن شکیبا و الناز شاکردوست، ساخته جدید نرگس آبیار است؛ برای اطلاعات بیشتر با فیلیمو شات همراه باشید.

تیزر فیلم ابلق در پایان این محتوا برای شما عزیزان قرار داده شده است.

عوامل فیلم سینمایی ابلق

کارگردان: نرگس آبیار، فیلمنامه: نرگس آبیار و پریسا کرزیان، تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفی‌راد، بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی و شادی کرم‌رودی.


لیست اسامی برندگان جشنواره فجر ۹۹


پوستر فیلم ابلق

خودتان را برای تماشای مهم‌ترین فیلم سال آماده کنید؛ نه اینکه حتما ازش خوشتان می‌آید یا الزاما فیلم بزرگی باشد، اما در روزهای آینده و بعد از اولین نمایش فیلم ابلق ، حسابی از ساخته جدید نرگس آبیار خواهید شنید و در مراسم اختتامیه جشنواره هم احتمالا باید منتظر دیدن عوامل این فیلم باشید که سیمرغ به دست سالن را ترک خواهند کرد.
آبیار ظرف ده سال و با چهار فیلم، خود را از سطح یک کارگردان جوان و جویای نام به بالاترین سطح سینمای ایران رساند و در این میان تجربیات مختلفی را پشت سر گذاشت. اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند، شیار ۱۴۳، نفس و شبی که ماه کامل شد بیشتر از آنکه به هم شبیه باشند، متفاوت‌‌اند اما در یک نکته به اشتراک می‌رسند: بی‌رحمی روانه شده از سوی راوی و خالق قصه به سمت قهرمان. آبیار ابایی ندارد از رنج دادن شخصیت‌های قصه به شیوه‌های مختلف و اصولا فیلم‌هایش درباره به نتیجه نرسیدن مقاومت قهرمان در برابر جهان بی‌رحم و شکست‌ناپذیر پیرامون اوست که نهایتا هر رویایی را به حسرت و ماتم تبدیل می‌کند.


نگاهی به فیلم شبی که ماه کامل شد


با آگاهی از این رویکرد و جهان‌بینی آبیار در قصه‌گویی و فیلمسازی، کنجکاوی پیرامون فیلم ابلق چند برابر هم می‌شود و باید منتظر بروز اجتناب‌ناپذیر سنگدلی و خشونت مولف در بخشی از جهان قصه‌ای که باشیم که در حاشیه شهر تهران و با محوریت یک زن جوان اتفاق می‌افتد. همین نکته و در عین حال توانایی آبیار در پرداخت قصه‌‌ها از منظر یک شخصیت زن موجب تفاوت فیلم ابلق خواهد بود، با دیگر فیلم‌های مهم و پرسروصدایی که سال‌های اخیر در پایین شهر و با حضور شخصیت‌های فقیر و محروم ساخته شده‌اند.

نمایی از نرگس آبیار کارگردان فیلم ابلق

همه چیز درباره جشنواره فجر ۹۹



به غیر از خط داستانی ملتهب و به‌روز فیلم ابلق، که تلاش زیادی هم برای درز نکردن آن تاکنون صورت گرفته، نکته‌ای که درباره فیلم جلب توجه می‌کند بازی‌های آن است. ستاره‌های اصلی فیلم در نقش‌هایی کاملا دور از آنچه قبلا ازشان دیده‌اید ظاهر شده‌اند. فضا و مختصات نقش‌ها به اندازه‌ای خاص و تازه است که در تاثیرگذاری نقش‌آفرینی‌ها گاه حتی ممکن است فراتر از توانایی بازیگرها و هدایت کارگردان برود. این مسئله به سه بازیگر اصلی یعنی بهران رادان، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا محدود نمی‌شود و به تمام بازیگران فیلم فارغ از مدت زمان حضور روی پرده قابل تعمیم است. به غیر از بازیگری در تمام جنبه‌های فنی و هنری هم ابلق از نظر کیفیت سطح بالایی دارد و احتمالا در پایان جشنواره امسال فهرست بلند و بالایی را از عوامل فیلم در میان نامزدها ببینیم، عواملی که پیش‌تر در شبی که ماه کامل شد نیز با آبیار همکاری کرده بودند و کارشان در این فیلم جدید به پختگی و هماهنگی مضاعفی رسیده‌است.


اخبار و حواشی جشنواره فجر ۹۹



کارهای قبلی آبیار هرکدام طرفدارن و مدافعان خاص خودشان را دارند اما الزاما همه منتقدان و تماشاگران به یک اندازه با شیار ۱۴۳، نفس و شبی که ماه کامل شد همراه نبوده‌اند و در عمل باید دید که فیلم ابلق رضایت موافقان کدام بخش از کارنامه او را جلب می‌کند.


آنتونیا شرکا از ابلق نرگس آبیار می‌گوید: خفگی


واکنش منتقدان به فیلم ابلق

بنا به آنچه که منتقدان درباره فیلم ابلق گفته‌اند، همچنان باید این فیلم را مدعی جدی جوایز امسال دانست، اما الزاما همه طرفدار آن نیستند و خیلی‌ها با وجود استاندارد همیشه بالای آبیار در فیلمنامه‌نویسی و اجرا، فیلم ابلق را قدمی رو به جلو نمی‌دانند.
به طور مشخص ردپای دو جریان مهم در فیلم ابلق دیده می‌شود؛ جریان جدید سینمای اجتماعی ایران از یک سو، با پرداختن به داستان‌هایی درباره موقعیت و افراد ساکن پایین شهر و نمایش فقر و محرومیت، و در سوی دیگر، تاثیرپذیری از جنبش اجتماعی می تو که از افشاگری درباره رسوایی‌های جنسی در هالیوود شروع شد و بعدا ابعاد فراتری پیدا کرد. همین ترکیب گروهی از منتقدان را حسابی سر ذوق آورده و گروهی دیگر را سرخورده کرده۰ از نظر منتقدان فیلم، همه چیز بدون ظرافت و به آشکارترین شکل ممکن برگزار شده، نکته‌ای که در فیلم‌های قبلی همیشه جزو امتیازات مثبت کارهای آبیار بود.
فیلم ابلق از نظر مفهومی شامل دوگانه‌ای است درباره ناموس، مصلحت و غیرت که ریشه در سمت‌های فرهنگی ما دارد و افشاگری درباره سواستفاده جنسی که برآمده از فرهنگ غرب طی سال‌های اخیر است. در نتیجه، واکنش‌ها به فیلم بیش از هر چیز به این برمی‌گردد که آبیار در این دوگانه به کدام سمت حرکت کرده و در کدام سویه به نگاهی اصیل رسیده. علاوه بر این، فیلم جنبه‌ای نمادپردازنه نیز پیدا می‌کند و به اندازه‌ای نماد و نشانه در فیلم قرار داده شده که تماشاگر متوجه استعاره مورد نظر فیلمساز درباره وضعیت کنونی کشور بشود.
جدای از بحث مفهومی، فیلم در اجرا همچنان قابل قبول ارزیابی شده و بازی‌های فیلم به ویژه نقش‌آفرینی الناز شاکردوست و بهرام رادان جزو نقاط قوت فیلم شمرده شده است.


نقد و بررسی فیلم تک تیرانداز در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر


تیزر فیلم ابلق


جلسه نقد و بررسی فیلم ابلق


نقد و بررسی فیلم زالاوا


شاید برایتان جالب باشد
1 نظر
  1. فیلم ابلق

    […] در نتیجه، واکنش‌ها به فیلم بیش از هر چیز به این برمی‌گردد که آبیار در این دوگانه به کدام سمت حرکت کرده و در کدام سویه به نگاهی اصیل رسیده است. (منبع: فیلیمو شات) […]

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.