همه چیز فیلم سینمایی میلیونر میامی | جنون پول و حماقت

فیلم کمدی «میلیونر میامی» ریتمی تند دارد و می‌کوشد جدا از محتوای کنایی‌اش با استفاده از فانتزی، فیلمی سرگرم‌کننده باشد.

میلیونر میامی دومین فیلم بلند مصطفی احمدی در مقام کارگردان است؛ فیلمی که تفاوتی اساسی با فیلم اول او، «نزدیک‌تر» دارد. «نزدیک‌تر» درامی با محوریت روابط خانوادگی بود که به دلیل موضوع کمتر پرداخته‌شده‌اش ریتمی کُند و لحنی سرد داشت. اما «میلیونر میامی» کمدی سرحالی است که ریتمی تند دارد و می‌کوشد جدا از محتوای کنایی‌اش با استفاده از فانتزی، فیلمی سرگرم‌کننده باشد. در ادامه‌ یادداشت فیلیمو شات، به این جنبه‌ قابل‌توجه از فیلم میلیونر میامی خواهیم پرداخت.


کسرا (با بازی علی قربان‌زاده) تصمیم گرفته است با صحنه‌سازی، مرگی ساختگی ترتیب دهد و با گرفتن بیمه‌ عمرش، زندگی تازه‌ای را شروع کند. او در این راه با محسن (با بازی حمید فرخ‌نژاد) آشنا می‌شود که وکیلی هفت‌خط است. آن‌ها برای عملی کردن نقشه‌شان نیاز به جنازه‌ای دارند که کاملاً سوخته باشد. چیزی دست‌نیافتنی که پایشان را به مراکز درمانی باز می‌کند تا با یافتن کسی که قصد خودکشی دارد حداقل یک مرحله از کار را پیش ببرند. در ادامه، آن‌ها با رضا (با بازی صابر ابر) آشنا می‌شوند که معتاد به خودکشی است…

علی قربانزاده، حمید فرخ‌نژاد و صابر ابر در نمایی از فیلم کمدی «میلیونر میامی»

فیلم کمدی میلیونر میامی داستانی سرراست دارد که بدون پیچیدگی تعریفش می‌کند: در ابتدا، تک تک شخصیت‌ها با حوصله معرفی می‌‌شوند و در ادامه با مشخص شدن انگیزه‌ هر یک از آن‌ها، موقعیت‌های طنزی شکل می‌گیرند که موجبات خنده‌ بیننده‌ را فراهم می‌کنند.


بهترین فیلم های کمدی و طنز خارجی


مهم‌ترین ویژگی میلیونر میامی این است که برای خنداندن بیننده از حضور بازیگران شناخته‌شده‌ کمدی‌های چند سال اخیر سینمای ایران بهره نمی‌برد.

مهم‌ترین ویژگی فیلم سینمایی میلیونر میامی این است که برای خنداندن بیننده از الگوهای حساب‌پس‌داده‌ و بازیگران شناخته‌شده‌ کمدی‌های عامه‌پسند چند سال اخیر سینمای ایران بهره نمی‌برد؛ در عوض، جسورانه و از طریق پَروبال دادن به ایده‌های خلاقانه، موقعیت‌های کمیکی را بسط می‌دهد که منجر به شکل‌گیری لحنی تازه می‌شوند. لحنی متفاوت که حداقل برای بیننده‌ ایرانی خوگرفته به کمدی‌های عامه‌پسند، تازگی دارد. یک جور کمدی سیاه کنترل‌شده که به جای اتکاء به طنز کلامی و مزه‌پرانی‌های رایج، بر خلق موقعیت‌های ابزورد متکی است و شخصیت‌هایی که رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی از خود بروز می‌دهند. این طور هم نیست که این لحن روایی در هنگام ساخت به فیلم اضافه شده باشد. انتخاب بازیگرانی که بیننده سابقه‌ کمدی کمتری از آن‌ها در ذهن دارد و پیش بردن داستانی که از ابتدا معلوم است سرانجامی خوش در پی نخواهد داشت، به «میلیونر میامی» کمک می‌کند که از همان ابتدا بر تفاوت بنیادین خود با کمدی‌های عامه‌پسند تأکید بورزد. با اندکی آسان‌گیری می‌توان «میلیونر میامی» را یک کمدیِ کوئنی دانست: شکلی از کمدی که در مرز میان پارودی و ابزورد حرکت می‌کند؛ اما با بهره‌گیری از شخصیت‌پردازی‌های حساب‌شده و خط داستانی مهندسی شده، دنیایی بی‌منطق را با استفاده از عناصری که برای بیننده آشنا هستند، بازتعریف می‌کند: دنیایی عمیقاً متناقض اما متکی به قضاوقدر و اتفاق. دنیایی که در آن تمام چیزهایی بی‌اهمیت ممکن است در لحظه بااهمیت شوند و مهمترین چیزها در کسری از ثانیه اهمیت خود را از دست بدهند. در چنین دنیایی، درست مثل دنیایی که احمدی در «میلیونر میامی» خلق کرده، آدم‌ها همان‌قدر که مختارند دست به هر کاری بزنند، به عروسک‌های خیمه‌شب بازی شبیه‌اند که ممکن است در بی‌پناه‌ترین لحظاتشان، امدادی غیبی را تجربه کنند؛ یک جور تناقض ذاتی حساب‌شده که دنیای فیلم را شبیه به کارتونی برای بزرگسالان می‌کند.


بهترین فیلم های کمدی و خنده دار ایرانی


«میلیونر میامی» فیلمِ “جنون” و “پول” است و احمدی به خوبی توانسته با ترکیب کردن آن‌ها با خط داستانی شیطنت‌آمیزش کمدی سرخوشانه و متفاوتی ارائه دهد. دومین فیلم مصطفی احمدی، هم در اجرا و هم در پروراندن محتوای فیلم، گامی روبه‌جلو به‌حساب می‌آید. احمدی همچون فیلم اولش همچنان علاقه‌ای به تحت‌تأثیر قرار دادن بیننده‌ عام ندارد و با استفاده از بازیگرانی که پس‌زمینه‌ ذهنی بیننده را به بازی می‌گیرند، می‌کوشد آن‌ها را در تجربه‌ای بصری شریک کند که انتظارش را ندارند.
فیلم کمدی متفاوت «میلیونر میامی» ساخته‌ مصطفی احمدی با نقش‌آفرینی حمید فرخ‌نژاد، صابر ابر، طناز طباطبایی و علی قربان‌زاده هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل‌تماشاست.

فیلم میلیونر میامی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil