درباره فیلم جنگی جان فدا محصول ترکیه؛ پشت خط دشمن

فیلم «جان فدا» اثری در ستایش وطن‌پرستی، جوانمردی، شجاعت و اراده سربازان ترک است که نه فقط برای خاک وطن بلکه برای حفظ جان مردمان مظلوم منطقه نیز هراسی از آتش دشمن ندارند.

گروهی از سربازان ارتش ترکیه که به مناطق مرزی اعزام شده‌اند، در حین انجام ماموریت گم می‌شوند و در بخش جنگ‌زده‌ای از کشور همسایه قرار دارند که سال‌هاست گرفتار جنگ داخلی و نبرد با تروریست‌ها شده. جنگنده‌ای برای شناسایی موقعیت آن‌ها و اعزام نیروی کمکی به منطقه فرستاده می‌شود. اما هواپیما دچار سانحه می‌شود و خلبان قبل از سقوط خود را نجات می‌دهد. حالا فرمانده گروه نظامی کوچک و خلبان باید قبل از گیر افتادن توسط نیروهای شبه‌نظامی دشمن یا تروریست‌ها، به هم ملحق شوند تا ارتش ترکیه برای نجات آن‌ها برسد. اما آن‌ها پی می‌برند که تروریست‌ها برای نیروهای ارتش ترکیه تله گذاشته‌اند و جان بیش از دو هزار سرباز هم‌وطن‌شان در خطر است؛ پس چاره‌ای نمی‌بینند جز این که دست خالی و بدون حمایت پشت خط دشمن علیه آن‌ها هجوم ببرند تا حتی به قیمت فدا کردن جان خود، جلوی توطئه را بگیرند.
این خلاصه داستان فیلم «جان فدا» (با عنوان اصلی Can Feda) محصول ۲۰۱۸ ترکیه است که از زاویه‌ای دیگر به بحران سیاسی و نظامی ترکیه می‌پردازد. در ادامه، برای بررسی بیشتر این فیلم بحث‌برانگیز ترکی با فیلیمو شات همراه باشید.


فیلم «جان فدا» را چاغای توسون کارگردان پرکار سال‌های اخیر ساخته که بیشتر به واسطه کارگردانی سریال‌های بزرگ و پرهزینه ترکی مانند «ماه‌پیکر» (دنباله‌ای که در ادامه و پس از موفقیت گسترده «حریم سلطان» ساخته شد و باز هم به مقطعی دیگر از تاریخ عثمانی و زنان قدرتمند حرم می‌پرداخت) شناخته می‌شود. نقش‌های اصلی فیلم را هم دو چهره محبوب فیلم‌ها و سریال‌های ترکی یعنی بوراک اوزچیویت و کرم بورسین ایفا کرده‌اند که البته خیلی از منتقدان اعتقاد دارند که جنبه‌ ستاره‌گون این بازیگران کار را برای پذیرش آن‌ها در نقش چند سرباز جان‌سخت نظامی دشوار ساخته.


بررسی فیلم خط قرمز باریک | بازگشت باشکوه ترنس مالیک


فیلم ترکی جان فدا

قدرت فیلم بیشتر از آن که از روایت، شخصیت‌پردازی و خلق موقعیت‌های بکر بیاید، مدیون فضاسازی و اجرای صحنه‌های اکشن پر از جزییات به واسطه ترکیب جلوه‌های ویژه میدانی و بصری است که تلاش کرده تا مخاطب را به دل درگیری و تشنج جاری در میدان جنگ ببرد. در گزارش‌های تولید منتشر شده از فیلم، اجراکنندگان جلوه‌های ویژه بصری «جان فدا» کار پیچیده و پرزحمت خود را مرحله به مرحله شرح داده‌اند و از این منظر نمونه‌ای قابل توجه و شاید کم‌نظیر در سینمای سال‌های اخیر ترکیه به شمار می‌آید.


بررسی فیلم هاراگیری؛‌ خشم قربانیان نبرد‌های بیهوده



در عوض وقتی به سراغ داستان و جنبه‌های انسانی آن می‌رویم، شرایط فرق می‌کند. می‌شود گفت که «جان فدا» با دو کارکرد متفاوت برای مخاطبان داخلی و خارجی ساخته شده است؛ از یک سو قرار است که خطر داعش، نیروهای شبه‌نظامی و تنش‌های مرزی و مناطق همسایه ترکیه را به تصویر بکشد، که در سیاست‌های دولت فعلی ترکیه و برنامه‌های آن برای گسترش و نفوذ فرامرزی و منطقه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد، و از طرف دیگر قدرت نظامی و ضرورت حضور ترکیه در صحنه را برای مخاطبان خارجی جا بیاندازد، چرا که به صورت بالقوه بسیاری از محصولات سینما و تلویزیون ترکی در کشورهای همسایه نیز بازار پررونقی دارند.

نتیجه این رویکرد دوگانه، فیلمی سراسر ستایش از وطن‌پرستی، جوانمردی، شجاعت و اراده سربازان ترک است که نه فقط برای خاک وطن بلکه برای حفظ جان مردمان مظلوم منطقه نیز هراسی از آتش دشمن ندارند. بر همین اساس می‌توان دلیل واکنش‌های احتمالی نه چندان گرم از سوی مخاطبان را حدس زد.
با این وجود «جان فدا» به واسطه‌ حضور دو بازیگر محبوب و صحنه‌های اکشن جذاب، می‌تواند برای علاقه‌مندان پیگیر فیلمها و سریالهای ترکی کنجکاوی‌برانگیز باشد.


سریال ترکی تحسین‌شده و متفاوت تصادف | چه چیزی ما را نجات می‌دهد؟


فیلم جنگی و هیجان‌انگیز «جان فدا» محصول سال ۲۰۱۸ از سینمای ترکیه، به کارگردانی چاغای توسون و با نقش‌آفرینی بوراک اوزچیویت، کرم بورسین، ملیکه ایپک یالووا، سلیمان کاراهمت و صباحتین یاکوت هم‌اکنون در فیلیمو قابل‌تماشاست.

فیلم جان فدا

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil