مصاحبه با علی طلوعی تهیه‌کننده سریال ملکه گدایان

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

علی طلوعی تهیه‌کننده سریال ملکه گدایان که پیش از این تهیه‌کنندگی سریال مانکن را نیز بر عهده داشته در گفتگویی با فیلیمو شات از چالش‌های کرونا می‌گوید.


نقد سریال ملکه گدایان | عامه‌پسند هیچکاکی
نشست خبری سریال ملکه گدایان
درباره سریال جدید ملکه گدایان | بالای شهر، پایین شهر


  • از تجربه تهیه و تولید سریال ملکه گدایان بگویید؟ تجربه ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی چطور بود؟ و با توجه به شرایط تولید سریال در دوران کرونا چه چالش‌هایی برای این کار داشتید؟
    علی طلوعی: ملکه گدایان دومین تجربه من در تولید سریال در شبکه نمایش خانگی بود. در تجربه اول کنار حسین سهیلی زاده سریال مانکن را برای پلتفرم فیلیمو ساختیم که با استقبال مخاطبان همراه بود. تولید در شبکه نمایش خانگی بر زیرساخت‌های اقتصادی سوار است و طی این چند سال، به دلیل تورم و تلاطم‌هایی که در بحث اقتصادی کشور وجود داشته، کار تولید در سینما و شبکه نمایش خانگی هم با مشکلات زیادی روبرو شده است. جدای از بحث اقتصادی، با بروز بیماری کرونا کار در تولید سریال خیلی دشوار شد؛ نوسانات نرخ ارز باعث روند صعودی تولید در شبکه نمایش خانگی شده، تجهیزات، نیروی انسانی و اجاره لوکیشن طی این سال‌ها به سه برابر بیشتر از سال ۹۸ افزایش‌یافته است. ما با احتساب یک بودجه مشخص کار مانکن را استارت زدیم اما در پایان با افزایش حدود سه برابری هزینه‌ها مواجه شدیم. اجاره لوکیشن‌ها و دستمزد بازیگران دو پارامتر اصلی برای تولید است که با بالا رفتن نرخ ارز و به طبع آن گران شدن ملک، قیمت اجاره لوکیشن‌ها بالا رفته است. از طرفی در این سال‌ها دستمزد بازیگران و عوامل هم افزایش چشمگیری داشته است.

کرونا دو وجه در بخش سینمای خانگی داشت، در یک وجه تولید را برای تولیدکنندگان سریال‌ها سخت کرد؛ چون در اوایل شیوع کرونا برخی از صاحبان لوکیشن‌ها به‌هیچ‌وجه لوکیشن را اجاره نمی‌دادند و در روزهای نخست بسیار می‌ترسیدند که لوکیشن را به یک تیم ۱۰۰ نفره اجاره بدهند. از سویی دیگر، بازیگرانی بودند که به دلیل کرونا نمی‌خواستند بازی کنند و ترجیح می‌دادند که در زمان کرونا در هیچ فیلم و سریالی حضور نداشته باشند. این مشکل در سال ۹۹ مشهود بود و تولید را برای ما بسیار سخت کرده بود، اما وجه دیگر این بود که کرونا در بخش شبکه نمایش خانگی و رشد پلتفرم‌ها و جا افتادن آن‌ها کمک بزرگی کرد. اکران آنلاین و استفاده از پلتفرم‌ها حرکت نوپایی بود که آرام‌آرام داشت جای خود را در بین مخاطبان باز می‌کرد. تغییر بین دیده شدن سریال در شبکه نمایش خانگی از سی‌دی و دی‌وی‌دی به بستر اینترنت با آمدن کرونا زودتر انجام شد، مثل خیلی از بخش‌های دیگر مثلاً آموزش آنلاین و فروش آنلاین فروشگاه‌ها که کرونا باعث شد عبور از این مرحله به‌سرعت انجام شود. با شرایطی که کرونا به وجود آورد باعث شد که پلتفرم‌ها زودتر ازآنچه فکر می‌کردند با مخاطب گسترده مواجه شده و بین مردم جا بیفتند.
برای وی‌اودی‌ها و شرکت‌های تولید فیلم و سریال، کیفیت محصولات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما در شرکت نبراس پیکچرز قصد نداریم به هر قیمتی سریال تولید کنیم چون آثار بی‌کیفیت باعث ریزش مخاطب می‌شود. ما علاقه‌مند هستیم که نبض مخاطب را درست بسنجیم و بر اساس سلیقه مخاطب سریال بسازیم که مانکن و ملکه گدایان نیز با این رویکرد ساخته‌شده است. شرکت‌های وی‌اودی هم با همین نگاه در ساخت سریال‌ها مشارکت دارند و نمی‌خواهند مخاطبی را که با زحمت به‌دست آورده‌اند با چند فیلم و سریال بی‌کیفیت و به دلیل سود مقطعی از دست بدهند. ممکن است ما به‌عنوان تولیدکننده فیلم و سریال هر محصول فرهنگی را با هر کیفیتی بسازیم و یک‌بار دیده شود، اما قطعاً وقتی مخاطب ریزش داشت دیگر حتی با تولید بهترین سریال‌ها هم نمی‌توان اعتماد دوباره او را به‌دست آورد.
هم پلتفرم‌ها باید در انتخاب سریال‌ها دقت کنند و هم ما تولیدکنندگان باید با وسواس بیشتری روی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌ها و سریال‌هایی که تولید می‌کنیم حساس باشیم تا آن بخش از جامعه را که هدف قراردادیم راضی نگه‌داریم. مجموعه ما در شرکت نبراس پیکچرز از آغاز روی مخاطب عام هدف‌گذاری کرده است و محصولات تولیدی ما برای خانواده و مخاطب عام بوده است. مجموعه ما چه در ژانر کمدی و چه ملودرام مخاطب عام را هدف قرار داده و برای ۸۰ میلیون ایرانی سریال تولید می‌کنیم. خوشبختانه همکاری خوبی هم با پلتفرم‌ها در این موضوع داشتیم و تابه‌حال هم توانستیم موفق عمل کنیم.

  • موضوع کودکان کار یک موضوع اجتماعی و دغدغه مهم جامعه است؛ چقدر تلاش کردید در تولید سریال ملکه گدایان به ورطه شعارزدگی نیفتید؟
    علی طلوعی: در سریال ملکه گدایان به‌صورت کاملاً شفاف درباره کودکان کار و کودکان خیابان صحبت کردیم و بین آن‌ها تفاوت قائل شدیم. این موضوع از نگارش فیلم‌نامه مدنظر قرار داشت، اما در ابتدای پخش سریال، دوستان صبوری نکردند و از پخش قسمت‌های اول شروع به اعتراض به ملکه گدایان کردند. ملکه گدایان یک سریال ۳۰ قسمتی است که در طول این قسمت‌ها به داستان پرداخته است. ملکه گدایان یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای نبود و باید کسانی که اعتراض داشتند کمی صبر می‌کردند و چند قسمت را می‌دیدند بعد لب به گلایه می‌گشودند.
  • آیا پیش بینی می‌کردید که مخاطبان با موضوع سریال همراهی کنند؟
    علی طلوعی: برخی از منتقدان با این رویکرد سریال ملکه گدایان را نقد کردند که چون کارگردان ملکه گدایان حسین سهیلی‌زاده است و قبلا در تلویزیون سریال آوای باران را ساخته باز هم به موضوع کودکان کار پرداخته است.
    عده‌ای معترض بودند که سریال ملکه گدایان می‌خواهد زحمت‌های سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را نادیده بگیرد و یا زیر سوال ببرد، اما کمی که جلوتر رفتیم با پخش قسمت‌های بیشتر از سریال و جلساتی که با تعدادی از فعالان ان‌جی‌او‌ها داشتیم شرایط متفاوت شد. ما در این جلسات توضیح دادیم که اولا اعتقاد نداریم که بایستی کودک کاری وجود داشته باشد و از نظر ما کودک باید کودکی کند و از این فضاها دور باشد. این دوستان اشاره داشتند که باندهای مافیایی در بحث کودکان خیابانی و کار وجود ندارد اما ما هم مثل همه مردم می‌بینیم که این موضوع وجود دارد و عده‌ای از این بچه‌ها در دام این باندها و سوءاستفاده‌گران افتاده‌اند. ما با پرداختن و دقت بر این موضوع خواستیم نشان دهیم که بهزیستی، شهرداری و ارگان‌های دیگر باید کار خود را به درستی انجام دهند، اما مردم هم وظیفه‌ای دارند و سازمان‌های مردم‌نهاد هم باید به صورت هدفمند در این مسئله ورود کنند و اگر بخواهیم روی اصل مسئله پوشش بگذاریم که اصلا چنین موضوعی وجود ندارد، هیچ مسئله‌ای را حل نمی‌کند باید با واقعیت روبرو شویم که هم کودکان کار و کودکان خیابانی وجود دارند و هم گروه‌هایی هستند که از این بچه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و در راستای منافع غیرقانونی خودشان از این بچه‌ها بهره می‌برند. بچه‌هایی که به چنگ این گروه‌ها می‌افتند باید رهایی پیدا کنند و زندگی آن‌ها احیا شود. این هدفی است که ما در سریال ملکه گدایان داشتیم.
    در این حوزه‌ها که به لحاظ اجتماعی حساسیت‌هایی هست سلیقه‌ها متفاوت است و ما معتقدیم که به سمت شعارزدگی نرفته‌ایم. هر چه جلوتر رفتیم و قسمت‌های بیشتری پخش شد انجمن‌های فعال در این حوزه پیغام داده و از ساخت سریال ملکه گدایان تشکر کردند.
  • ساخت سریال در بخش خصوصی در شرایط اقتصادی فعلی کشور چه چالش‌ها و مزیت‌هایی دارد؟
    علی طلوعی: در هر صنفی اگر بخش خصوصی درست ورود و عمل کند می‌تواند منشأ خیر باشد. بخش دولتی هم اگر یار نیست بار هم نباشد و بر سر راه بخش خصوصی سنگ‌اندازی نکند. بگذارند که بخش خصوصی راه خود را پیدا کند و پیش برود. بخش خصوصی در هر حوزه‌ای که حضور دارد در تلاش است که محصولات باکیفیتی تولید کرده، مشتری خود را پیدا کند و چرخه اقتصادی خود را داشته باشد. با توجه به اینکه ما یک جامعه جوان و میان‌سالی داریم تمرکز بر روی شبکه نمایش خانگی و اینترتیمنت باید به سمت صنعتی‌سازی حرکت کند. طی دو سالی که شرکت نبراس پیکچرز در این عرصه فعال‌شده جلساتی با مدیران فیلیمو داشتیم که باید صنعتی سازی در عرصه شبکه نمایش خانگی انجام شود تا به محصول باکیفیت و اقتصادی برسیم. این واقعیت است که اگر نخواهیم به این سمت حرکت کنیم بعد از مدتی متضرر خواهیم شد. روند حرکتی هم به سمتی است که باید بپذیریم تکنولوژی‌های جدید باید جایگزین کارهای قدیمی شوند.

علی طلوعی: تولیدات بخش نمایش خانگی نیاز امروز جامعه ماست و باید برای تولید حداکثری در این حوزه برنامه‌ریزی شود. بایستی نگاه درازمدت‌تر داشت، ما با قراردادی که با نویسندگان منعقد کرده‌ایم می‌خواهیم یک بانک فیلمنامه داشته باشیم.

اگر بخواهیم یک سریالی ساخته شود و بعد به فکر ساخت مجموعه بعدی باشیم چیزی حدود یک سال از تولید عقب می‌افتیم. برای کار مستمر باید در دو بخش پژوهش و نگارش و تولید فعالیت مجزا داشته باشیم. گروهی کار نوشتن و اخذ مجوز را انجام می‌دهد و بخش دیگر در تولید مشغول به‌کار هستند. بخش تولید نباید درگیر اینکه فیلمنامه مجوز گرفت یا اینکه اصلا در چه مرحله‌ای از نگارش است باشد. در حال حاضر پنج فیلمنامه در حال نگارش داریم و اگر مجوزهای لازم گرفته شود در تولید ورود می‌کنیم اما اینکه در بخش تولید ورود کنیم و فیلمنامه نرسد و یا نگارش آن به طول بینجامد قطعا به مشکل بر خواهیم خورد.

در سال‌های گذشته بودند سریال‌هایی که در حوزه نمایش خانگی تولید شدند و نیمه‌کاره رها شدند. در این سال‌ها با ساخت مجموعه‌های فاخر سعی و تلاش بسیار زیادی شده تا اعتماد ازدست‌رفته مخاطب دوباره به‌دست بیاید. اگر بخواهیم به نقطه درست برسیم راه آن برنامه‌ریزی و داشتن بانک فیلمنامه در مجموعه‌هایی است که در حال تولید سریال در شبکه نمایش خانگی هستند.

  • گویا قرار است فصل دوم را هم بسازید؟ فکر می‌کنید داستان سریال چقدر پتانسیل ادامه دادن داشته باشد؟
    علی طلوعی: از روز اول برای دو فصل برنامه‌ریزی کرده بودیم؛ فصل اول ۱۹ قسمت و فصل دوم ۱۱ قسمت خواهد بود که خوشبختانه فیلم‌برداری فصل اول به‌پایان رسیده و در تلاش برای شروع فیلم‌برداری فصل دوم پس از پایان محدودیت‌های کرونایی هستیم. سریال ملکه گدایان قطعا پتانسیل آن را دارد که فصل سوم هم داشته باشد، اما ترجیح دادیم که تمرکز خود را روی تولید دیگر آثار بگذاریم و ملکه گدایان را در ۳۰ قسمت به‌پایان برسانیم.

هم آقای سهیلی‌زاده و هم دیگر دوستان صاحب سبک و صاحب برند هستند و حتما در آینده با حسین سهیلی‌زاده همکاری خواهیم داشت، اما ملکه گدایان در قسمت ۳۰ به‌پایان خواهد رسید.

  • از همکاری با فیلیمو برای تولید این سریال بگویید؟ آیا توانسته توقعات شما را برآورده کند؟
    علی طلوعی: شرکت نبراس پیکچرز جزو اولین مجموعه‌هایی بود که با شرکت فیلیمو برای تولید سریال قرارداد بست. این همکاری از سال ۹۷ و با سریال مانکن شکل گرفته و تاکنون نیز ادامه داشته است. فیلیمویی‌ها یک تیم حرفه‌ای هستند و ما هم سعی کرده‌ایم که رفتار حرفه‌ای داشته باشیم. خوشبختانه دو سریالی که روی این پلتفرم داشتیم جزو محصولات پرمخاطب بوده و رضایت دوستان را به همراه داشته است.

در حال حاضر هم دو قرارداد دیگر با فیلیمو منعقد کرده‌ایم و دو سریال ناجورها در ژانر کمدی و دالی که در ژانر کودک و نوجوان است بعد از ساخت در فیلیمو پخش خواهد شد. البته سریال کمدی ناجورها در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا بارگذاری می‌شود. پیش تولید ناجورها از اوایل اردیبهشت ماه و پس از محدودیت‌های کرونایی و پیش تولید دالی در تابستان آغاز خواهد شد.
ما در بین دو فصل هستیم و تولید متوقف است و بعد از بدست آوردن سلامتی باران کوثری کار تولید فصل دوم ملکه گدایان را آغاز خواهیم کرد. شکر خدا دیگر دوستان مشکلی ندارند و بعد از بهبودی باران کوثری فصل دوم ملکه گدایان آغاز خواهد شد.


جدیدترین سریال های فیلیمو
مروری بر بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی


مصاحبه کننده: احمدرضا معراجی

شاید برایتان جالب باشد

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.