همه چیز درباره سریال قبله عالم

تاریخ هنوز تمام نشده است!

سریال کمدی تاریخی قبله عالم به تازگی در فیلیمو آغاز به پخش شده، در این مطلب همه چیز درباره سریال قبله عالم را مورد بررسی قرارداده‌ایم؛ با فیلیموشات همراه باشید.

فعلا چراغ شبکه نمایش خانگی روشن و این بازار پررونق است و در دورانی که با تاخت و تاز مداوم کرونا امن‌ترین انتخاب ممکن برای مردم همچنان حضور در خانه است، ساخت و پخش سریال‌های تازه به بساط این سرگرمی دامن می‌زند. نکته جالب اینجاست که هرچه جلوتر می‌رویم، در روایات و ژانر و موقعیت‌های داستانی سریال‌ها تنوع بیشتری می‌بینیم و این بار نوبت به یک کمدی تاریخی با عنوان سریال قبله عالم رسیده است.

مروری بر بهترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی

داستان سریال قبله عالم چیست؟

«مادر جان! این همه زن را مرخص بفرمائید تا اندرونی کاخ اندکی خلوت شود. پدرسوخته‌ها مِضمون کوک می‌کنند قبله عالم را هوس‌باز جلوه دهند!» این خلاصه داستان رسمی منتشر شده از سریال است که بنا به سنت رایج در سینما و تلویزیون ایران تقریبا کمک چندانی به مخاطب برای سر درآوردن از قصه نمی‌کند؛ ولی برای پی بردن به فضا و لحن قصه می‌تواند موثر باشد.

داستان در دربار ناصرالدین‌شاه اتفاق می‌افتد که به لطف فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، احتمالا مشهورترین چهره سلسله قاجاریه است؛ که خود قاجاریه نیز در باور عمومی به‌عنوان نماد ناکارآمدی و خیانت ملی شناخته می‌شود. اینکه چنین باوری چقدر با حقایق تاریخ جور درمی‌آید و چقدر زاییده تبلیغات و خوانش‌های جهت‌دار در دوره‌های تاریخی بعدی است، بحث ما نیست.

حامد کمیلی و شقایق دهقان در نمایی از سریال قبله عالم
حامد کمیلی و شقایق دهقان در نمایی از سریال قبله عالم

تا همین حد شناخت از قاجاریه کفایت می‌کند که بدانیم روی کار آمدن این سلسله در ایران همزمان است با آغاز مدرنیسم در اروپا و آمریکا و در زمانه‌ای که مملکت باید گامی روبه‌جلو برمی‌داشت، در چنبره طبقه اشراف و حاکمانی قرار گرفت که برای حفظ موقعیت و جایگاه خود ابایی از عقب‌ماندگی و به باد رفتن منافع ملت نداشتند. جدای از این، از نظر زیبایی‌شناسی و سنت‌های نمایشی نیز قاجار نقطه پیوند بین ایران معاصر و کهن است و همین باعث شده که همیشه در فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی رمان‌های ایرانی دوره‌ای مناسب برای بیان کنایه‌های ریزودرشت به موقعیت روز باشد. از سوی دیگر، حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه و افسانه‌های متعددی که پیرامون آن وجود دارد، یکی از فانتزی‌های پنهان ایرانیان، علی‌الخصوص مردان ایرانی است.

بنا به گفته‌ها و شنیده‌ها، سریال قبله عالم در قالب یک روایت فانتزی سعی کرده تا روی همین دو جنبه آشکار از قاجاریه برای مردم مانور دهد و ماجرایی خیالی را با محوریت ناصرالدین‌شاه و بعضی از اشخاص حقیقی پیرامون او روایت کند.

سریال قبله عالم کمدی است یا تاریخی؟

وقتی صحبت از درام‌های تاریخی می‌شود، مخاطب عادت کرده به دیدن لباس‌های پر زرق‌وبرق، گریم‌های سنگین و شنیدن دیالوگ‌های کتابی و پرطمطراق. حالا در بحث سریال‌های تاریخی ایرانی، باید رویکرد ایدئولوژیک قالب بر تولیدات رسانه ملی را هم اضافه کنید که همواره هدف مشخصی را از بازخوانی و بازگویی تاریخ دنبال کرده؛ درنتیجه تاریخ برای مخاطب به صورت ناخودآگاه با پیش‌فرض جدی بودن همراه است. اما نکته اینجاست که در کمدی تاریخی، قضیه فرق می‌کند.

حامد کمیلی در نمایی از سریال قبله عالم
حامد کمیلی در نمایی از سریال قبله عالم

وقتی صحبت از کمدی تاریخی می‌شود، با دو رویکرد عمده مواجهیم. در حالت اول، قرار نیست که چیزی از روایت‌هایی تاریخی به هجو کشیده شود و هیچ‌کدام از قراردادهای نمایشی شکسته شود، بلکه هدف پیدا کردن موقعیت‌های تناقض‌آمیز در دل تاریخ است که شاید کمتر به ذات مضحک آن توجه شده. در این دسته مثلا می‌شود مرگ استالین اثر آرماندو یانوچی یا سوگلی اثر یورگوس لانتیموس را مثال زد که کمدی را از دل موقعیت‌های تاریخی و در عین پایبندی به قراردادهای نمایشی ژانر استخراج می‌کنند. در حالت دوم، تاریخ کاملا به هجو کشیده می‌شود و این هجویه از طریق دست انداختن  قراردادهای ژانر و پیش‌فرض‌ها و انتظارات مخاطب نمود پیدا می‌کند. شاخص‌ترین اثر در این زمینه تاریخ جهان، قسمت اول ساخته جنجالی مل بروکس است که الهام‌بخش بسیاری از کمدی‌های مابعد خود نیز بوده است.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که سریال قبله عالم در عین شباهت ظاهری به یک اثر تاریخی فاخر، عملا به سمت یک هجویه پیش می‌رود و به دلیل رویکرد فانتزی خودش بارها و بارها از دایره حقایق تاریخی خارج خواهد شد تا شوخی‌هایش را به سرانجام برساند. مسلما حامد کمیلی، شقایق دهقان و هادی کاظمی در نقش چهره‌های شاخص دربار ناصری، قرار نیست که تجربیات شاخص و کلیشه‌های نمایشی مربوط به دوره قاجار را تکرار کنند و انتخاب آن‌ها با هدف نزدیک شدن به شکلی از یک پارودی‌ مد روز صورت گرفته است.

هادی کاظمی و حامد کمیلی در سریال قبله عالم
هادی کاظمی و حامد کمیلی در سریال قبله عالم

عوامل و سازندگان سریال قبله عالم

احتمالا اهالی سینما با شنیدن نام منوچهر محمدی بیش از هر چیز به یاد مارمولک می‌افتند که تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت. محمدی در سینمای ایران به‌عنوان یک تهیه‌کننده مولف شناخته می‌شود که سبک خاصی از تولیدات مهم را به نام خودش ثبت کرده. عنصر مشترک در اکثر آثاری که محمدی تهیه آن‌ها را بر عهده داشته، شکلی از نقد اجتماعی در عین ارزش‌مداری به شکلی سرگرم‌کننده است؛ طوری که اگر حرف تندوتیزی زده شد یا شوخی خارج از عرفی شاهد بودیم، به دلیل اثبات شدن نیت خیر سازنده اثر، کلیت کار مغضوب واقع نمی‌شود.

حامد محمدی نیز برآمده از همان مکتب فیلم‌های پدرش است و فقط رفته‌رفته به فرمول موفقی رسید از ترکیب ارزش‌ها و شوخی‌های نزدیک به خط قرمز که حاصل آن را می‌شود در کمدی‌های موفقی چون اکسیدان و چهار انگشت دید. هرچند که سریال قبله عالم حداقل در ظاهر از فضای کارهای قبلی منوچهر و حامد محمدی فاصله دارد، در عمل نباید خیلی هم از رویکرد فیلم‌سازی آن‌ها فاصله داشته باشد. بنابراین به همان اندازه که ممکن است سریال به سمت هجو و شوخی‌های عامیانه با مسائل پیش‌پا‌افتاده پیش برود، باید منتظر کنایه‌های و ارجاعات به مسائل سیاسی و اجتماعی روز هم بود. امری که در صورت رسیدن به یک تعادل ظریف، می‌تواند موفقیت سریال را به همراه داشته باشد.

باید منتظر پخش قسمت‌های ابتدایی سریال و مقایسه نسخه نهایی با فرضیات قبلی باشیم و ببینیم که سریال از سوی مخاطبان و منتقدان با چه واکنش‌هایی مواجه خواهد شد و آیا سریال قبله عالم می‌تواند ناکامی بعضی از تجربیات قبلی شبکه نمایش خانگی در ژانر کمدی را جبران کند؟

 

رونمایی از لوگوی سریال قبله عالم

لوگوی سریال قبله عالم

لوگویی که در تصویر مشاهده می‌کنید، توسط عرفان بهکار طراحی شده است.

 

اعلام زمان پخش سریال قبله عالم

به گزارش روابط عمومی سریال، زمان پخش سریال قبله عالم روزهای یکشنبه خواهد بود و قسمت اول آن نیز روز یکشنبه ۱۰ مرداد به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش خواهد شد. گروه فیلمبرداری سریال قبله عالم، که ساخت این اثر تاریخی را از شهر کاشان آغاز کرده بودند، این روزها در تهران مشغول ضبط قسمت‌های باقی‌مانده هستند. 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. مصیب می‌نویسد

    اینقد از قاجارهای بی عرضه فیلم نسازین.خجالت بکشین

  2. Al می‌نویسد

    چند قسمته؟

fosil