با الهام از مارتین اسکورسیزی

بازی دزد و پلیس در سریال نفوذی

فهرست بهترین و دیدنی ترین سریال های ترکیه ای

یکی از ترفندهای رایج در ساخت سریال های ترکی که تا به حال موفق هم بوده، اقتباس و الهام گرفتن از خطوط داستانی فیلم‌ها و سریال‌های معروف است؛ این مجموعه‌های تلویزیونی، طرح داستانی آثار مشهور و شناخته‌شده بین‌المللی را در قالب یک سریال عامه‌پسند، با ویژگی‌های بومی ترکی به مخاطب خود عرضه می‌کنند. البته معمولاً کسی با تازه یا اصیل نبودن آن‌ها مشکلی ندارد و گاه حتی پی بردن به این اقتباس یا الهام‌پذیری چندان هم ساده نیست.

سریال ترکی نفوذی (با عنوان اصلی Içerde) ازجمله مجموعه‌های مهم و پرطرفدار ترکیه در سال‌های اخیر است که خط داستانی آن بی‌شباهت به قصه فیلم رفتگان (با عنوان اصلی «The Departed») اثر تحسین‌شده مارتین اسکورسیزی نیست؛ اما همان پیرنگ داستانی به‌گونه‌ای تغییر کرده و بومی شده که شاید با تماشای سریال اصلاً به یاد فیلم اسکورسیزی نیفتید. در بررسی سریال ترکی «نفوذی» با فیلیموشات همراه باشید.

اسکورسیزی فیلم «رفتگان» را در اصل بر اساس فیلم کره‌ای معروف «روابط جهنمی» بازسازی کرده است؛ اثری که در آغاز هزاره جدید از مسیر رو به تحول سینمای کره و آسیای شرقی خبر می‌داد. قصه، درباره پلیسی بود که در هویت مخفی به دل نیروهای مافیا نفوذ می‌کرد و همزمان خلافکاری که قرار بود بعد از تحصیل در دانشکده افسری، جاسوس مافیا در اداره پلیس باشد. این دزد و پلیس در هویت‌های جعلی قدم‌به‌قدم بدون آن‌که همدیگر را بشناسند به هم نزدیک‌تر می‌شدند و در مرحله آخر وجود هرکدام مانع از زندگی دیگری با هویت واقعی‌اش بود‌.

حال سازندگان سریال ترکی «نفوذی» داستان این قصه را در بستری خوش‌بینانه، شلوغ و ساده‌تر بازتعریف کرده‌ و محور داستان را هم‌خونی و برادری قرار داده‌اند.

سریال «نفوذی» داستان تقابل دو برادر را روایت می‌کند اما همین ماجرا پیشینه‌ای دارد که به سال‌های دور باز می‌گردد. متین، آدمکشی است که برای جلال، یکی از خطرناک‌ترین سران مافیا در ترکیه کار می‌کند. متین که زندگی خانوادگی آرامی دارد و صاحب دو پسر است، دستگیر می‌شود و به دام پلیس می‌افتد. جلال برای این‌که متین به حرف نیاید و کسی را لو ندهد، یکی از پسرهایش را می‌دزدد. متین به‌ناچار سکوت می‌کند و مدتی بعد در زندان می‌میرد. از پسر گمشده او هم خبری نمی‌شود. سال‌ها بعد سارپ، پسر متین، وارد دانشکده افسری می‌شود و قصد دارد در مقام پلیس از مافیا بابت نابود کردن خانواده‌اش انتقام بگیرد؛ اما درست قبل از فارغ‌التحصیلی اخراج می‌شود. درحالی‌که این یک نقشه از پیش تعیین‌شده برای زمینه‌سازی نفوذ سارپ به درون مافیا برای خدمت به پلیس است.

در مقابل، برادر گمشده که حالا مرت نام دارد و توسط خلافکارها بزرگ شده، به دانشکده افسری فرستاده می‌شود تا در مقام پلیس برای مافیا جاسوسی کند. دو برادر، بدون آن‌که همدیگر را بشناسند در مسیر هم قرار می‌گیرند؛ مسیری که هر دو در ادامه‌اش با چالش‌ها و بحران‌های بسیاری مواجه می‌شوند و حتی به هویت و هدف خود نیز شک می‌کنند. تمام اینها صرف‌نظر از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده دیگر، مانند عشق سارپ به دختر جلال است.

همان‌طور که مشخص است، سازندگان «نفوذی» یک داستان درام و جنایی را با مایه‌های پررنگ ملودرام ترکیب کرده‌اند و به همین دلیل حاصل کار آن‌ها یک سریال پلیسی مردانه نیست و اتفاقاً بخش مهمی از جذابیت آن به روابط عاطفی و احساسات میان شخصیت‌ها برمی‌گردد. البته کارگردانی خوب و اجرای تروتمیز سریال هم باعث شده که مشکلات داستانی و گاه کلیشه‌ای و قابل حدس بودن حوادث، چندان آزاردهنده نباشد. به همین دلیل «نفوذی» باوجود این‌که تنها در یک فصل ساخته شده و چند سال هم از پخش آن گذشته، همچنان جزو سریال‌های پرطرفدار در داخل ترکیه و خارج از آن باقی مانده است.

سریال ترکی «نفوذی» با حضور بازیگرانی چون چاغاتای اولوسوی، آراس بولوت اینملی، بنسو سورال، چتین تکیندور، نیهال کولداس و داملا کولبای هم‌اکنون بر روی فیلیمو قابل تماشاست.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil