چرا جهان فیلم‌ ها و سریال‌ های مارول متفاوت هستند؟

جاس ویدون کارگردان دو قسمت اول فیلم‌های اونجرز توضیح می‌دهد که جهان فیلم‌ ها و سریال‌ های مارول با هم تفاوت دارند و برخلاف انتظار اصلا ارتباطی به هم ندارند.

«ماموران شیلد»، «مامور کارتر»، «دردویل» (بی‌باک) و «جسیکا جونز» همگی ارزش بالای خود را در تالار مشاهیر فیلم‌های لایو اکشن «مارول» ثابت کرده‌اند. ولی در یک مصاحبه، «جاس ودون» کارگردان فیلم‌های «انتقام جویان» و «عصر اولتران» می‌گوید که دنیای فیلم و سریال مارول آنطور که به نظر می‌رسد کاملا به هم وابسته نیستند. در وافع ودون توضیح می‌دهد که چرا جهان فیلم‌ ها و سریال‌ های مارول با هم تفاوت دارند.


رتبه‌بندی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول


مدتی پیش «ودون» درباره‌ جدایی‌اش از فیلم‌های مارول صحبت کرد که در ادامه به‌ صورت کامل قرار داده شده است و حاوی اطلاعات جذاب و ارزشمندی است. اطلاعاتی که تصویری برایمان می‌سازد که در آن متوجه می‌شویم نقطه‌ اتصال بین فیلم‌ها و سریال‌های مارول خیلی نازک‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و جهان فیلم‌ ها و سریال‌ های مارول واقعا با هم متفاوت هستند. (یا صراحتا بگویم، مارول بخاطر کتاب «همه به هم ربط دارند» دوست دارد شما این‌طور فکر کنید که همه چیز به‌هم مرتبط است).

جهان فیلم‌ ها و سریال‌ های مارول

ودون پس از ۱۱ دقیقه صحبت، به بررسی جهان فیلم ها و سریال های مارول می‌پردازد. زمانی‌که «ودون» به انتقاداتی پاسخ می‌دهد که به اظهارات سال قبل او در تور مطبوعاتی‌اش برای «عصر اولتران» شده بود. در این تور او کاملا اعلام کرد که علت این‌که «فیل کالسون» در انتقام جویان به دستان «لوکی» نابود شد، فقط این بود که به عنوان ستاره‌ی ماموران شیلد دوباره زنده شود؛ چرا که در قلمروی فیلم‌های سینمایی مهره‌ سوخته‌ای بود.

ودون می‌گوید:

می‌دانید تنها کسی که از شنیدن این خبر خوشحال می‌شود «کلارک گِرِگ» است –حضار می‌خندند- او خیلی هیجان‌زده می‌شود. می‌دانم برای کسی که طرفدار محصولات مارول است این موضوع طبیعی است که ناگهان یکی از مهره‌های فیلم حذف شود اما در کل فکر می‌کنم که الزاما مخاطبین انتقام جویان و شیلد یکی نیستند. من از این موضوع ناراحت نیستم که چرا «فیل کالسن» دوباره برگشته، چراکه او نقش «کلارک گرگ» را بازی می‌کند و شخصیت خفنی دارد. این یکی از علت‌های جدایی من بود که در تیترهای اینترنتی قرار گرفته بودم، زیرا آنها کارشان همین است. مثل این بود که بگویند: اوه، این بی‌رحمانه‌ترین چیزی بود که او تابه‌حال گفته است، بیایید همین را بر علیه‌اش استفاده کنیم. تو باید از ادامه‌ کار خود انصراف بدهی. باید به این‌ها گفت: خب، باشد. اگر در سریال برش می‌گردانید، توی فیلم هم برش می‌گردانید؟ به خاطر این‌که ملت می‌پرسند: چرا توی فیلم دوم نبود؟ و من می‌گویم: الان برای شما توضیح می‌دهم. بعضی‌ها می‌گفتند: به‌اضافه معرفی ۱۹ کاراکتر جدید، این یارو هم زنده است؟ نمی‌توانستم این را قبول کنم، پس یکی از دلایل کوچک من برای جدایی همین بود. خودم این‌طور دوست نداشتم و مجبور شدم.

حتی اگر از صراحت او خوشتان نیاید ولی حق با «ودون» است. تا به اینجا اکثر کارهای مشترک بین دو بخش سینمای جهان مارول را مواردی در بر می‌گیرد که فیلم‌ها، روی سریال‌های تلویزیونی تاثیر گذاشته‌اند و نه بالعکس.

در ادامه در همین پرسش و پاسخ، «ودون» حتی با جدیت بیشتری اظهار می‌کند که سریال‌های تلویزیونی اساسا ته مانده‌ غذای فیلم‌ها را استفاده می‌کنند و فاش کرد که در بخشی از سریال «مامورین شیلد» برنامه ریزی شده بود که از عصای «لوکی» به عنوان بخش مهمی از فیلم استفاده شود. ودون می‌گوید:

در یک سریال تلویزیونی، فقط باید مراقب این باشید که ته مانده غذا را به خوردتان ندهند. یکی از چیزهایی که آن‌ها گفتند این بود که یک ایده‌ خیلی عالی داریم! می‌خواهیم از عصای سلطنتی «لوکی» استفاده کنیم. من هم این‌طور گفتم: آره این فکرهای‌تان را واسه‌ خودتان نگه دارید. این یکی از اختلافات جهان فیلم‌ ها و سریال‌ های مارول است.

این بزرگترین شفاف سازی کاملی است که به وجود فاصله‌ای بین سینمای مارول و سریال‌های آن اشاره دارد و تا بحال داشته‌ایم، ولی قطعا اولین آنها نیست. چرا که، بر اساس صحبت‌های گرداننده‌ سابق «بی‌باک» یعنی «استیون دینایت» این سریال قصد آن را داشت تا از کاراکتر «لیندا کارتر» یا همان پرستار شب استفاده کند، اما به آنها گفته شد که این کاراکتر در دسترس نیست (به احتمال زیاد می‌خواستند برای استفاده در «دکتر استرنج» آن را ذخیره نگه دارند) و آنها مجبور شدند تا بجای آن از «رزاریو داوسون» در نقش «کلر تمپل» استفاده کنند. ودون در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

از ابتدا برای او برنامه‌هایی داشتند. این بار تنها باری بود که به همچین مشکلی برخوردیم. پس ما فقط از یک نام دیگر استفاده کردیم.

اخیرا برادران «روسو» شرایط سختی را توضیح دادند که در آن ممکن است قهرمانان نتفلیکس (یعنی «بی‌باک»، «جسیکا جونز» ، «لوک کیج» و «مشت آهنین» که در کل «مدافعان» نامیده می‌شوند) را خارج از گزینه‌های احتمالی برای حضور در دوگانه‌ بعدی فیلم «انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت» بگذارند:

وقتی که شروع می‌کنیم به سریالی کردن داستان‌ها شرایط سخت می‌شود. باید کنترل و تمرکز زیادی روی تاریخ داشته باشیم تا بتوانیم این کار درست انجام دهیم. این فیلم‌ها توسط گروهی کنترل می‌شوند که رهبری آن را «کوین فایگی» بر عهده دارد؛ پس آن‌ها مثل یک واحد منسجم عمل می‌کنند. محصولات دیگر، حتی اگر از مارول باشند، توسط اشخاص دیگری کنترل می‌شوند.

سریال شیلد

ولی وقتی که صحبت از بیانیه و اظهارات باشد «ودون» تا به اینجا بی‌شک بی پرده‌ترین فرد سخنگو بوده است. او به خوبی درباره جهان فیلم ها و سریال های مارول صحبت کرد. خارج از بیانیه‌های رسمی‌ای که مستقیما از مارول منتشر می‌شود به نظر می‌آید که این غنی‌ترین چیزی است که درباره‌ این موضوع به دست می‌آوریم. مایه تاسف است که باید اینطوری باشد، ولی در مجموع منطقی است؛ برای مارول این همین فیلم‌هاست که باعث پیشرفت و موفقیت آنها می‌شود. سریال‌های تلویزیونی برای آنها فقط یک کار اضافه بر مطلب ساده محسوب می‌شود. حتی با وجود این‌که خیلی تلاش می‌کنند که از نظر کیفیت، فیلم و سریال را در یک سطح قرار دهند.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil