VPN
اگر به فیلترشکن(VPN) وصل هستید برای دسترسی به تمامی فیلم‌ها و استفاده از حجم اینترنت های رایگان فیلیمو، فیلترشکن خود را خاموش کنید.
خارج از ایران هستم
باشه
بیشتر
کارگردان :
تهیه کننده :
در حال بارگذاری

گلن گری گلن راس

کارگردان: پارسا پیروزفر

داستان این نمایش در شیکاگو - سال​های آغازین دهه ۱۹۸۰- می​گذرد ؛ «میچ»و «موری »، رؤسای یک دفتر مشاور املاک ، برای بالا بردن سطح فروش ، مسابقه​ای بین فروشندگان دفتر برگزار می​کنند، مسابقه​ای که درآن موفق​ترین فروشنده ، برنده یک عدد کادیلاک می​شود و دو نفر آخر اخراج خواهند شد ؛ ظاهراً راهی جز دروغ، رشوه، کلاهبرداری و تقلب در این رقابت سخت وجود ندارد. از دل این بحران، بحران جدیدی زاده می​شود؛ سرقت بزرگی در دفتر اتفاق می​افتد، پای پلیس به آنجا باز می​شود و همه فروشندگان در زمره مظنونین به سرقت قرار می​گیرند و ... .

%84
166 رای ثبت شده
برای نشان کردن فیلم ها و استفاده از پیشنهادات ویژه فیلیمو ابتدا باید وارد شوید ورود یا ثبت‌نام
این فیلم را به لیست فیلم های نشان شده اضافه کنید.
دانلود ورود و تماشا
اینترنت رایگان و نامحدود ویژه تماشا و دانلود درون برنامه‌ای فیلم‌ها برای مشترکین
حجم اینترنت 100% رایگان
  • مبین‌نت
  • های‌وب
  • پارس‌آنلاین
  • آسیاتک
  • +14رایگان
حجم اینترنت نیم بها
  • همراه‌اول
  • ایرانسل
  • مخابرات
  • شاتل
  • +1رایگان

پیش نمایش، تصاویر و برش هایی از فیلم

فیلم های مشابه

بازیگران گلن گری گلن راس

سایر عوامل فیلم گلن گری گلن راس

نویسنده

دیوید ممت

نقدهای فیلم گلن گری گلن راس

  • منتقد: نقد

    گلن گری گلن راس از نوشته های معتبر دیوید ممت آمریکایی است که در نقد نظام سرمایه داری آن کشور کوشیده است. یعنی ممت هم مانند آرتور میلر در مرگ فروشنده و یوجین اونیل در گوریل پشمالو می خواهد چوب لای چرخ اقصاد باز بگذارد. آنها جسارتاً به نقد وضعیت اقتصادی خود می پردازند چراکه در این متون دیده می شود بسیاری از مردمان طبقه پایین کارگری و طبقه متوسط شهری زیر چرخ دنده های اقتصاد آزاد له می شوند. میلر که از بد حادثه از آمریکا به فرانسه می گریزد اما در زمانه ممت دیگر جامعه سرمایه داری گویی مشکلی با نقد شدن خود ندارد و این درست مصادف می شود با واقعیت های تلخی که بخش هایی از جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

    ممت در نمایش نامه «گلن گری گلن راس» در 4 تابلو که سه تابلوی اول در یک رستوران می گذرد و تابلوی چهارم در یک دفتر آژانس املاک. در سه تابلوی اول سه گروه دو نفره مردان درباره وضعیت شغل خود که همان معاملات مسکن و املاک است، بحث می کنند. بحث هایی که دلالت بر بحرانی بودن وضعیت آنان و رکود و کسادی بازار می کند. این شرایط بغرنج صاحبان بنگاه معاملات املاک را واداشته است، به ترفندی دلخوش کنند که برنده معاملات بیشتر صاحب یک دستگاه اتومبیل کادیلاک شود. این خود بر بحران موجود بیشتر دامن می زند. چون بازار کساد است و آنان برای رسیدن به کادیلاک و حداقل های لازم برای گذران زند گی دست به هر حیله و مکری خواهندزد. این ضوابط گمراه کننده و منحرف خبر از اقتصاد اشتباه و ویران گر خواهد داد.

    آدم ها دیگر به اخلاق و اصول انسانی پای بند نیستند. دروغ و حیله گری تنها راه دوام و بقا در این شرایط پلید و چرک است. همه هم تن به این بی قاعدگی بد و شوم داده اند. با آنکه نگره دینی در فضا حاکم نیست و همه چیز از لفافه منطق رفتار انسانی داوری می شود اما همچنان اخلاق حرف اول و آخر را خواهد زد. یعنی اصالت های انسانی در پای بندی به اخلاق و درونیات غیرقابل کتمان انسان خاستگاه اندیشگانی متن دیوید ممت خواهد شد. او جامعه باز را در زیرپا نهادن اصول انسانی به باد انتقاد تند می گیرد و زبانش تند و استهزاء آمیز است.

    طنز ممت هجویه ای است از این شرایط که فروشندگان زمین را به دروغ و دزدی و کلاهبرداری وا می دارد. در تابلوی اول، شلی (با بازی رضا بهبودی) به دست و پای جان (مسعود میرطاهری) می افتد تا برای انجام معامله اسم دو تن از پولداران منطقه را در اختیارش قرار دهد. برای این کار رشوه هم می دهد. این خود بیانگر فساد بد مالی در یک شرکت خصوصی است. در تابلوی دوم، دیو ماس (هومن برق نورد) طرح دزدی فهرست اسامی سرمایه داران و مالکان زمین را از دفتر محل کار خود و فروختن آن به یک رقیب می ریزد و برای این کار جورج (سیاوش چراغی پور) ساده دل را وادار می کند که شریک بازی شود و چون شنونده این نقشه بوده چه وارد این بازی شود و چه نشود مجرم خواهد بود. در تابلوی سوم، ریچارد روما (پارسا پیروزفر) در حال دروغ بافی برای جلب یک مشتری به نام جیمز لینگ است.

    در تابلوی چهارم، بیلن یا کارآگاه پلیس (پوریا میان دهی) در حال بازجویی از کارکنان بنگاه به دلیل سرقت از محل کارشان است. یکی یکی به اتاقکی فرستاده می شوند تا بازجویی به نتیجه دلخواه نزدیک تر شود. در این حال چیزی از دیو ماوس، جورج آرنو، شلی لوین و ریچارد روما درنمی آید. در این گیرودار شلی خوشحال است که برنده یک معامله بزرگ شده است و حالا با قلدری جان را به باد نقد و استهزاء می گیرد و از او اسامی دیگری را برای انجام ماموریت فروش می خواهد. جیمز لینگ با تهدید زنش مواجه شده، حالا آمده تا معامله را فسخ کند. جان به دروغ می گوید که چک بانکی اش وصول شده و این داد و بیداد روما را درمی آورد چون باعث از بین رفتن 6 هزار دلار سود و کارکردش شده است. شلی هم از او می خواهد دیگر زمانی که دروغ می گوید به فایده مند بودن آن توجه داشته باشد.

    جان به شلی مشکوک می شود چون او شب گذشته با نرفتن به سراغ چک، آن را روی میز رها کرده و تنها کسی که از این دروغ آگاه بوده، همین دزد بنگاه است. شک جان با دروغ به یقین تبدیل می شود. شلی دیو ماس را طراح دزدی می داند و حتی حاضر است دوهزار پانصد دلال دریافتی خود برای این دزدی را به جان بدهد تا او را در اختیار پلیس نگذارد. اما جان برای حفظ شغلش چاره ای جز این ندارد. حتی معامله شلی پایه و اساس ندارد چون او با دو آدم خل و چل وارد معامله شده است. پایان درام هم دستبند خوردن شلی توسط پلیس است که در یک نور موضعی به سمت جلو و تماشاگران حرکت می کنند.

    نمایش پارسا پیروزفر وابستگی نسبتاً کاملی به متن دیوید ممت دارد. یعنی او به تحلیل متن بسنده کرده و هدف هم ارائه متن بر اساس انطباق معنایی است. اگر امروز ما هم فساد مالی داریم و اقتصادمان دچار لغزش هایی می شود چه در سطح خرد و چه کلان؛ ریشه در چنین حرکت های بازدارنده و چرکی دارد که اگر بین انسان ایرانی هم حاکم شود، نتیجه اش از بین رفتن حس و حال انسانی است. بنابراین ضرورت اجرای پیروزفر هم در این انطباق معنایی قابل درک و لمس است. انسان معاصر با پس زدن اخلاقیات و باورهای دینی و مذهبی و گرایش ماده گرایانه راحت تر در چنین فضای چرک و کثافتی گام خواهد نهاد. این خود یک امتیاز اساسی برای اجرا و دیدن « گلن گری گلن راس» در زمانه اکنون است.

    همان طور که متن ممت در سال های دهه 80 در آمریکا ضرورت اجرایی یافته، این متن در روزگار ما همچنان برایمان ضروری می نماید. پیروزفر هم نخواسته خود را درگیر اجرایی غیرمنطقی و غیر متعارف کند. او به این خط داستانی و واقع گرا بسنده کرده و البته زیاد هم خود را پای بند اصول رئالیسم نکرده و از زوائد و حاشیه ها زده تا همه چیز در کمینه ترین وسایل و حسیات بروز پیدا کند. بنابراین بازی هم طبیعی و بدون اغراق است. این جریان مینی مالیستی تا حد زیادی رنگ و لعاب اجرا را نوتر می کند. حتی در طراحی صحنه هم این خصیصه رعایت شده است. سه تابلو با اشتراکات لازم بیانگر یک رستوران است و این فضا در بازی ها نمود عینی می یابد. برای همین رفتار بازیگران دقیق و با تاکید بر دیالوگ ها پیش خواهد رفت. هیچ کس از مدار موجود پا را فراتر نمی گذارد.

    باید بده و بستان لحظه ای و دو جانبه باشد. بازیگران هم در حد و اندازه هم اند و هر یک هوای دیگری را دارد. یعنی با رعایت حس و بیان دیگری بازی خود را آشکار می کند. همین سطح یکسانی را برای برآیند بازی ها پیش خواهد برد. در تابلوی چهارم فضا تغییر می کند. نیاز به دو میز و یک اتاقک است و در ورودی! باز هم همه چیز خلاصه است و از زرق و برق پرهیز شده که نیازی به آن نبوده است. لباس و نور و گریم هم در همان خط واقع گرایانه اما با پرهیز از بریز و بپاش تهیه و به کار گرفته شده است. این موارد اجرا را جمع و جور می کند تا ذهن مخاطب معطوف به جریان اصلی و اندیشیدن درباره آدم ها و موقعیت پیش رویشان شود. این خود موفقیت پارسا پیروزفر را پس از اجرای نمایش «هنر» یاسمینا رضا در فرهنگسرای شفق اثبات می کند. فرجام کار دوم این کارگردان که بیشتر در عرصه بازیگری سینما فعالیت داشته است، می تواند فرصت های بیشتری را در اختیارش قرار دهد تا در تئاتر همچنان خود را بیازماید. آزمونی که اگر «گلن گری گلن راس» آغاز آن باشد، بسیار درخشان تر از این خواهد بود.

    www.tajrobehmag.com

    بیشتر

دیدگاه‌های فیلم گلن گری گلن راس

  • t toobatf 8 شهریور 1396
    بازی و اجرای عالی، هرچند که طراحی صحنه ی جذابی نداره!
    اما شدیدن پیشنهاد می شود.
  • u نازنین 13 مرداد 1396
    این تئاتر ور من از نزدیک دیدم بینهایت حرفه ای و جذابه حتما ببینید
  • k کورش ویدیو 20 شهریور 1395
    یکم صدا برداری مشکل داشت. که طبیعی هم هست. تئاتر جالبی بود. خوشم اومد. از شما تشکر میکنم برای بارگذاری تئاتر ها. مخصوصا برای خارج نشینان بسیار لذت بخش است. یک تئاتری هست به نام فنز از پرویز پرستویی که تو لیستتون نبود و یکی هم هست به نام شایعات که اونم نبود که اگه بیاد خوشحال میشم.