بستن
تاریخچه جستجو
      فیلتر
      فقط HD

      اینجا بدون من

      93 % (2937) IMDB 7.9/10
      مناسب برای بالای 17 سال
      کارگردان:
      یک ساعت و 32 دقیقه - محصول ایران - 1389
      دانلود

      نقد‌های فیلم اینجا بدون من

      • در منظوم نقد کامل فیلم اینجا بدون من را بخوانید

        این جا بدون من روایت گر قصه ای دردآلود در دو سطح رویا و واقعیت است. در ابتدا باید اقتباس توکلی از نمایش نامه ی مشهور باغ وحش شیشه ای تنسی ویلیامز را به فال نیک گرفت. در حالی که در سالیان اخیر بارها نوشته و گفته شده که فیلم نامه پاشنه ی آشیل اصلی سینمای ایران در سال های اخیر بوده است، اقتباس توکلی از نمایش نامه ی ویلیامز سوای از کیفیت اقتباس، خودبه خود دارای ارزش است چون ابایی از بحث های احتمالی و مقایسه ی فیلمش با نمایش نامه ی مورد اقتباس ندارد. در سینمایی که تعداد اقتباس های درخور توجه اش در تاریخ به زحمت به انگشتان دو دست می رسد، چنین جسارتی به نوبه ی خود ستودنی ست.

      • "اینجا بدون من" روایتی است ایرانیزه شده از نمایشنامه "باغ وحش شیشه ای" که از نوشته های تنسی ویلیامز به حساب می آید. فیلم دارای ویژگی های قابل توجه و بسیار خوبی است که دقت و ریزبینی توکلی در جزئیات و نکته سنجی ها در مراحل مختلف اقتباس اعم از تطبیق و حذف و اضافه و تبدیل از نسخه اصلی به نسخه ایرانی از مهمترین آنهاست. در طول فیلم نقاط عطف فیلمنامه و اوج و فرود شخصیت ها و دیالوگ ها به هیچ وجه به نظر نمی رسد که اقتباس شده اند و ظریف بومی شده اند و همین نکته کار خوب فیلمنامه نویس را نشان می دهد که ناشی از مراحلی که گفته شد است. علیرغم وجود منابع و کتب و داستان های ارزشمند، فیلمنامه های اقتباسی در سینمای ما بسیار اندک هستند و همین تعداد اندک هم به لحاظ کیفی معمولاً جوابگوی نیازها نیستند. تک تک اجزا و عناصر صحنه در این فیلم دارای شخصیت هستند و بار مفهومی در خدمت فیلمنامه دارند مانند ته دیگ های غذا، کاناپه، سالن سینما، آرایش یلدا، غذا درست کردن مادر و سکانس گفت و گوی مادر و یلدا در رخت خواب.
        فیلم شروع بسیار خوبی دارد از این جهت که طی چند دقیقه با شخصیت های اصلی فیلم در موقعیت های متفاوت آشنا شده و آنها را درک می کنیم و سپس تیتراژ را ملاحضه می کنیم. احسان را در انبار کارخانه، مادر حین کار در کارخانه مواد غذایی و یلدا را داخل دستشویی در حین تمیز کردن حیوانات شیشه ای می بینیم. هر سه این نماها با جزئیاتی که دیده می شود موجب این درک درست از شخصیت ها شده است. فیلم با مونولوگ های احسان و با راوی اول شخص شروع می شود و این مونولوگ ها در جاهایی از فیلم تکرار می شود و در واقع از طریق همین مونولوگ ها به دنیای فیلم و هدف آن که سیر مابین رویا و واقعیت است می رسیم.
        احسان عاشق سینما و نوشتن است اما حس می کند در خارج از ایران می تواند موفق باشد و سودای خارج از کشور را در سر دارد. مادر در این فیلم به خوبی شخصیت پردازی شده است و توکلی با استفاده از جزئیاتی مثل کار دو شیفت او در کارخانه، فروش لوازم آرایشی در خانه، حساسیت بیش از حد او در مورد فرزندانش، خاطرات وی از خواستگارانش موقع خوردن غذا، چانه زدن با مغازه داران و... خوب از پس نشان دادن خانواده ای متوسط رو به فقر برآمده است. او به شدت روی احسان و یلدا حساس است و آرزوی خوشبختی آنها را دارد اما رفته رفته متوجه می شود که نمی تواند کاری کند و در نمایی از فیلم از احسان در حالی سیگار می خواهد که روی این مسئله پیش از این بسیار حساس بوده است یا نمایی که با جدیت مسئله خودکشی را که احسان از روی عصبانیت مطرح کرده بود، پیش می کشد. فیلمنامه، کلاسیک سه پرده ای است . نقطه عطف اول داستان جایی است که یلدا به مادرش می گوید عاشق دوست احسان یعنی رضا شده است. از اینجا به بعد پرده دوم داستان شروع می شود تا ادامه داستان به آنجا می رسد که رضا به دعوت احسان به خانه آنها می آید و مشخص می شود که او نامزد دارد و اینجا نقطه عطف پرده دوم است. و ماجرا تا پایان آن ادامه می یابد. نکته دیگر پایان بندی بسیار هنرمندانه فیلم می باشد که نویسنده در اینجا متن اصلی را تغییر داده است. دو نوع پایان بندی می توان برای این فیلم متصور شد:
        یکی اینکه پس از اینکه احسان خانه را ترک کرده و سوار اتوبوس شد، دیگر به خانه برنگشت و همه آن تصاویر و داستان پس از آن رویا و تخیل وی بود طوریکه حتی نوع رنگها و نورپردازی فیلم نیز در سکانس پایانی تغییر کرد. دیگر اینکه پس از دیالوگ مادر و احسان و مطرح کردن قضیه خودکشی از سوی مادر، آنها خودکشی کردند و داستان پس از آن تخیل و رویا بود.
        بازی ها نیز در این فیلم تک به تک زیبا و درخشان هستند. هیچ اغراقی در بازی آنان دیده نمی شود و به خوبی از پس نقش خود برآمده اند و در واقع گرایی و حس همذات پنداری مخاطب نقش بسزایی داشته اند. فیلمبرداری نیز بدون اطوار و خوب است هرچند شاید در وهله اول به چشم نیاید اما در جایی که باید دوربین روی دست باشد اینگونه و در جایی که باید ایستا و ثابت باشد اینطور است. طراحی صحنه نیز بسیار موثر و خوب است. در کل اینجا بدون من که نام بسیار خوبی هم دارد و این " من " در فیلم اشاره به تمام خانواده است جزو درخشان ترین فیلمهای سالهای اخیر سینمای ایران است و قطعاً سازنده آن آینده درخشانی در سینمای ایران خواهد داشت.

      دیدگاه‌های اینجا بدون من

      • f
        فرشته ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
        دیدگاه مفید _spoil :no__

        یکی از فیلم های کم نظیر سینمای ایران ....کاش در اسکار شرکت داده بودند اش را.....

      • b
        بنیامین ۳ دی ۱۳۹۵
        دیدگاه مفید _spoil :no__

        چقد خوب بود. لحظه های ناامیدی و امیدورای به بهترین طریقه ممکن بیان کردن

      • u
        kiki ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
        دیدگاه مفید _spoil :no__

        خیلی خوب بود ولی حیف که تمام پایان خوبش فقط در ذهن احسان بود

      • u
        u_17974008 ۱۶ فروردین ۱۳۹۹
        _spoil :no__

        قشنگه

      • u
        u_3314789 ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
        _spoil :no__

        ارزش دیدن داشت

      • u
        nahidnqb ۷ فروردین ۱۳۹۹
        _spoil :no__

        خیلی عالی بود

      • u
        u_39039063 ۶ فروردین ۱۳۹۹
        _spoil :no__

        خيلي خيلي قشنگ بود عالي

      • u
        sara1364 ۵ فروردین ۱۳۹۹
        _spoil :no__

        خوب بود

      • u
        u_3103579 ۴ فروردین ۱۳۹۹
        _spoil :no__

        خیلی عالی

      • u
        u_5190652 ۳ فروردین ۱۳۹۹
        _spoil :no__

        خوب بود

      • u
        u_13635643 ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        قشنگ بود خیلی

      • u
        u_37590922 ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        واقعا لذت بردم از این فیلم...چقد عالی

      • u
        mohsen28139 ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        خوب بود ارزش دیدن داشت واقعا

      • u
        مرتضی جهاندیده ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        شاهکاره

      • u
        09128322484 ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        خيلي خوب بود

      • u
        u_37632317 ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :yes__
        این دیدگاه داستان فیلم را لو می‌دهد,

        زیبا بود امیدواری رو خیلی خوب بیان کرد و اون لحظه شکستگی در عشق منو یاد حال و هوای خودم انداخت وااای ک چ حس بدیه

      • u
        u_6591916 ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        عاااالی

      • u
        u_3382569 ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        عالییییییی بود

      • u
        saraef ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        قشنگ بود

      • u
        u_31938757 ۹ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        حتما ببینید...خداییش این فیلم حرف نداره👍👍👍

      • u
        u_31938757 ۹ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        واقعا هرچی از این فیلم بگم کم گفتم از بس که فیلم زیبا وپرمحتوا وبا بازیگرانی درجه ۱ خانم معتمدآریا و خانم نگارجواهریان که بشدت بازیشون بی نقص بود و انگار که در واقعیت هست...ماشاالله به نگار جواهریان که اینقد با استعداد هستن توی حرفه بازیگری و خانم معتمدآریا هم که دیگه حرف نداره و پارسا فیروز پر هم عالی و همشون عالی بودن... حتما ببینید

      • u
        u_18849489 ۸ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        فوق العاده زیباست حتما ببینید

      • u
        حسین سهی ۴ اسفند ۱۳۹۸
        _spoil :no__

        زندگی همش فقر وبدبختیه آدم دلش میسوزه.......!

      وب اپلیکیشن فیلیمو را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.
      • برای نصب اپلیکیشن فیلیمو سایت فیلیمو را روی مرورگر سافاری باز کنید.
      • 1- در نوار پایین دکمه را انتخاب کنید.
      • 2- منوی بازشده را به چپ بکشید و گزینه "Add to home screen" را انتخاب کنید.
      • 3- در مرحله بعد در قسمت بالا روی "Add" یا "save" کلیک کنید.
      باشه
      از نوار پایین مراحل را شروع کنید!
      بیش از 1800
      فیلم، سریال و انیمیشن از سینمای ایران و جهان
      برای استفاده از همه امکانات فیلیمو ابتدا باید وارد شوید.